Handelns egna varumärken 2022: EMV fortsätter att ta marknadsandelar

Det senaste decenniet har handelns egna märkesvaror (EMV) stadigt ökat i andel av den totala försäljningen, och 2022 är inget undantag. Ökningstakten har varit hög under fjolåret då köpmönstret har ändrats på grund av de höga matpriserna och de svenska hushållen har ökat sina inköp av billigare varumärken som EMV. Det visar DLFs rapport Handelns egna märkesvaror 2022 som tagits fram tillsammans med GfK.

De senaste åren har EMV-andelen ökat från 21,1% 2017 till 25,9% under 2022, i värde. Tittar man bara på Online-försäljningen ser man ett annat köpmönster. Där uppgår EMV-andelen till 18,8% under 2022, vilket är en liten minskning jämfört med 2021.

Lidl toppar

Lidl toppar fortfarande listan över kedjor med högst EMV-andel med 59,7% mätt i värde. Siffran är hög, men har tidigare varit ännu högre. Därefter följer Willys med 29,2%. Siffrorna är exkluderade från Online-försäljning, då all Online-försäljning ligger som en separat kanal, och Online har en värdeandel på 18,8%.

Djupfrysta bär vanligaste EMV i butik

De vanligaste EMV-varugrupperna i butik är djupfrysta bär med 88,4% i värde, nektar 84,7% samt tonfisk i konserv/tub 82,7%. Det finns även ett antal varugrupper som inte har någon EMV-försäljning, exempelvis lutfisk, blodmat, mjukost, eller en del stora varugrupper inom personlig hygien med väldigt liten EMV-försäljning, exempelvis schampo, balsam, tandkräm och deodoranter.

Nyhet 2022

Nytt i årets rapport är att ni kan se vilka priser (kr/liter, kr/kg) EMV har och detta kan jämföras med vilka priser andra varumärken har. Det framgår även vilken promotion-andel EMV har och denna kan sedan jämföras med promotion-andelen för andra varumärken.

Frågor om rapporten hänvisas till GfK. Kontakta dem via fredrik.ydell@gfk.com . Är ni intresserade att göra en fördjupad rapport där varugruppen bryts ner på enskilt EMV-varumärke eller se vem som är köpare av EMV så kan ni också kontakta Fredrik. GfK ger DLFs medlemmar en rabatt, på en fördjupad rapport på EMV.

Fakta i urval från DLFs rapport Handelns egna märkesvaror 2022

EMV-utvecklingen ???

Handelns egna märkesvaror 2022- Huvudrapport

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News