60-plussarna står för hela 40 procent av hushållens dagligvaruinköp i Sverige

Vem är egentligen köpare av dagligvaror i de svenska dagligvarukedjorna, och vilka fakta får vi fram om vi delar in landets alla hushåll i olika åldersgrupper? Vilken betydelse har hushållens prismedvetenhet, och handlar reklambladsläsarna mer dagligvaror än andra grupper?

Delar vi in Sveriges alla hushåll i åldersgrupper svarar 60 plus-gruppen för den största andelen (40%) av den totala dagligvaruförsäljningen i landet. I snitt handlar 60-plussarna nästan 156 gånger per år, vilket motsvarar tre gånger i veckan. Vid varje inköp handlar de för i snitt 291 kronor. Som jämförelse svarar åldersgruppen under 29 år endast för nio procent av den totala dagligvaruförsäljningen i Sverige under 2023. De handlar bara runt 110 gånger per år och för 261 kronor per köptillfälle.

Detta framgår av den färska DLF-rapporten DLF Konsument­profiler per kedja 2023 som CPS GfK tagit fram på vårt uppdrag. Rapporten visar vem som är köpare av dagligvaror i de olika dagligvarukedjorna i Sverige samt deras roller. Här framgår även vem köparen är efter olika demografiska indelningar av hushållen, såsom ålder, inkomst, hushålls­storlek, region etc. Det går därmed se vilka typer av hushåll som handlar mest i de olika kedjorna och vilka skillnader det finns mellan kedjorna (ICA Maxi, ICA Kvantum, ICA Supermarket, ICA Nära, Coop Supermarket, Coop.se, Lilla Coop, Stora Coop, Hemköp, Willys, Willys Hemma, Bergendahls, City Gross, Lidl, ÖoB, Rusta, Gekås Ullared, Dollar-Store samt Normal).

60-plushushållen viktiga

Att 60-plushushållen är viktiga för de stora dagligvarukedjorna är tydligt. För ICA Maxi står åldersgruppen för nästan 37% av all dagligvaruförsäljning, men ändå handlar endast 58% av dessa hushåll hos ICA Maxi. Stora Coop lockar runt 50% av 60-plushushållen till sina butiker och gruppen står för 46% av försäljningen i Stora Coop. Motsvarande siffror för Willys är att runt 71% av alla 60-plussare handlar någon gång hos kedjan, och de svarar för dryga 32% av kedjans försäljning. Tittar man på Lidl är 60-plussarna väldigt viktiga, nästan 45% av Lidls försäljning går till denna grupp och nästan 66% av dem handlade hos kedjan någon gång under 2023.

Flitiga reklambladsläsare står för den största andelen av inköpen

De hushåll som uppger att de läser flera olika reklamblad regelbundet står också för den största andelen av dagligvaru­försäljningen, dryga 45% av all försäljning av dagligvaror i Sverige under 2023. De handlar 155 gånger per år och köper för 280 kronor vid varje inköpstillfälle. Det kan jämföras med de hushåll som säger sig inte läsa några reklamblad, de handlar i snitt 119 gånger och för 330 kronor. Gruppen svarar dock bara för tio procent av de totala inköpen av dagligvaror under 2023.

De starkt prismedvetna är viktiga

De hushåll som klassas som Starkt Prismedvetna är en växande grupp som nu svarar för över 36% av den totala dagligvaru­försäljningen i Sverige 2023. Gruppen handlar 144 gånger per år och för 273 kronor vid varje köptillfälle. Jämfört med de hushåll som inte är prismedvetna handlar de färre antal gånger, vid 136 tillfällen under 2023, medan de handlar för ett högre belopp vid varje inköp, nästan 361 kronor.

Med hjälp av DLF Konsumentprofiler per kedja 2023 kan DLFs medlemmar internt och ihop med sina kunder analysera och diskutera åtgärder för att nå rätt målgrupp och hitta möjligheter till ökad försäljning.

Kontakta Fredrik Ydell (0704-181636) på CPS GfK om ni har frågor om rapporten, eller vill göra en fördjupad motsvarande studie på era produktkategorier eller varumärken. Då får ni svar på vem köparen är av ditt varumärke, men även kanske vem som köper dina konkurrenters varumärken?
(DLF NEWS)

Hämta rapporten i sin helhet (Endast DLF-medlemmar)

Hämta PDF ”Så handlar olika åldersgrupper sina dagligvaror”

Olika åldersgrupper

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News