multichannelconsumer20202017

Restaurangsektorn spås växa dubbelt så snabbt som dagligvaruhandeln fram till 2020

Sedan millennieskiftet har dagligvaruhandeln tappat andelar till de privata restaurangerna. Det ökade uteätandet till följd av ökad urbanisering och förändrad livsstil gynnar restaurangerna, liksom det faktum att prisökningarna överstiger KPI. Enligt årets utgåva av DLFs framtidsstudie Multichannel Consumer 2020 ser restaurangernas framtid fortsatt ljus ut. Sektorn väntas växa med hela 5,2 procent per år fram till 2020, vilket är dubbelt så snabbt som den traditionella dagligvaruhandeln som förväntas växa med 2,6 procent per år. Apotekens försäljning av dagligvaror spås öka med hela 6 procent per år fram till 2020, medan lågprisvaruhusens dagligvaruförsäljning förväntas öka med 4,5 procent under perioden. Lågpris får draghjälp av det ökade antalet nyetableringar.

År 2020 prognostiseras dagligvarors andel av hushållens konsumtionsutgifter uppgå till 25,3 procent, en liten minskning från 2015 då andelen var 25,9 procent. Nätbutiker, lågprisbutiker och närbutiker väntas öka mest fram till 2020. E-handeln spås växa snabbt främst i storstäder, och utvecklingen påskyndas av riskkapital samt etablerade aktörers ökade satsningar på omnikanallösningar. Totalmarknaden för dagligvaror väntas växa med 3,5 procent per år under perioden och uppgå till 580 miljarder SEK år 2020..

Restaurangernas snabba tillväxt gör att de snart uppnår en omsättning i nivå med halva dagligvaruhandeln. Leverantörerna måste anpassa sin organisation och utforma sina erbjudanden efter den nya situationen.

E-handeln väntas fortsätta växa kraftigt, och här måste leverantörerna sätta sig in i kanalens speciella köpprocesser och ta fram unika lösningar och erbjudanden anpassade till densamma.

Multichannel Consumer 2020 är producerad av konsultföretaget Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Klicka här för att hämta rapporten
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

Mötesplats
5 oktober, Vinterträdgården, Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
24 november, Operaterassen, Stockholm
Mötesplats
15 mars, NOTERA DATUMET! Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • Lavazza
  • Valio_logo
  • Kiviks Musteri
  • nyckelbryggerier_artal_svart_glow
  • Nordic Sugar
  • sbk
noodles-560657_1920

Varugrupps­rapport från GfK

KPI-rapporten (för 2016) innehåller fakta från över 150 varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Kunskap

Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
+Visa fler
girl-pink-trolley

Introduktion till dagligvarubranschen

13 september 2017, kl. 9.30 – 16.30
Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm

Läs mer

Academy

Öppen för alla
13 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Öppen för alla
5 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park
Öppen för alla
18 oktober, 19 oktober, Steningevik, Märsta
+Visa fler
coop-konsum-interior-medarbetare-002

DLF Kundprofiler – Coop

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla