Axfoods delårsrapport: Stark start på 2019, Willys EMV-andel ökade till 32,6 procent

Axfood-koncernens rörelseresultat ökade med 11,6 procent till 485 miljoner SEK under första kvartalet i år. Nettoomsättningen steg med 4,2 procent till 11 931 miljoner SEK, trots en negativ kalendereffekt på cirka 1,5 procent första kvartalet i år. Det framgår av Axfoods delårsrapport som publicerades idag.

I sin summering av första kvartalet konstaterar Axfoods VD och koncernchef Klas Balkow nöjt att Axfood följer upp rekordåret 2018 på ett starkt sätt genom att öppna med ett starkt första kvartal i år, och det utan draghjälp från påsken.

– Bakom utvecklingen ligger våra tydliga och särskiljande matkoncept som uppskattas av såväl befintliga som nya kunder. Vi har i kvartalet ökat besöken både till våra butiker och till vår e-handel, säger han i en rapportkommentar.

Både Willys (+5,3%) och Axfood Snabbgross (+8,3%) fortsatte att gå bra och öka sin kundtillströmning, men även Hemköp (inklusive Hemköp franchise och e-handel) ökade mer än marknaden, med en tillväxt på 1,7 procent. Axfoodgruppens butiksomsättning (i egna butiker och Hemköp franchise) ökade med 4,1 procent till 10 284 miljoner SEK under perioden. Jämförbara butiker ökade med 4,0 procent.

Axfoods e-handel till konsument visar en högre tillväxt än marknaden i övrigt och ökade med 35 procent till 334 miljoner SEK under årets första kvartal.

– Vi har kommit en bit på väg. Men det finns mycket kvar att göra för att utveckla e-handeln på ett lönsamt och hållbart sätt. Vår aktivitetsnivå är hög och vi har bland annat alldeles nyligen driftsatt vårt gemensamma konsumentplocklager för e-handel i Stockholmsregionen, säger Axfoods VD och koncernchef Klas Balkow i sin rapportkommentar.

Willys EMV-andel uppgår nu till hela 32,6 procent (30,6%) medan Hemköps andel egna märkesvaror har ökat till 25,9 procent (24,3%). Axfoods EMV-andel av gruppens totala butiksomsättning ligger nu på 30,6 procent, att jämföra med 28,7 procent motsvarande kvartal 2018.

Axfood satsar även på högautomatiserad logistik för att säkra sin framtida tillväxt och lönsamhet. Investeringen i ett högautomatiserat logistikcenter med tyska Witron som automationsleverantör beräknas öka Axfoods kapacitet med minst 40 procent jämfört med dagens volym och förbättra kostnadseffektiviteten i koncernens logistikverksamhet.

Livsmedel står för en stor del av världens klimatutsläpp och från och med 2019 har Axfood uppdaterat sitt strategiska mål om ekologisk försäljning till att omfatta hållbarhetscertifierade varor. Axfoods målsättning är att andelen hållbarhets­certifierade varor ska uppgå till minst 25 procent 2025. Under första kvartalet 2019 uppgick bolagets andel av hållbarhets­certifierade varor i förhållande till total försäljning till 20,5 procent.

Läs Axfoods kvartalsrapport i sin helhet

(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News