Kylda vegetariska rätter ökade kraftigt i fjol

Under 2017 var frukt och grönt den produktkategori som mest frekvent hamnade i svenskarnas varukorgar. Mer än vartannat köp innehöll frukt och grönt och kategorin följdes av mjölk som inhandlades vid drygt var tredje köptillfälle.

Sett till antalet hushåll som köpte en viss produktkategori under året, domineras topp-15 listan av mejeriprodukter. Matfett, mjölk och matbröd ligger i den absoluta toppen där 97,3% av hushållen köpte från dessa produktkategorier under 2017.

Produktkategoriernas utveckling visar på en tydlig trend mot mer vegetariska måltidslösningar. Kylda vegetariska produkter svarade för en ökning med hela 58,3% nya hushåll som köpte från denna produktkategori. Även lättöl och alkoholfri öl hade en stark tillväxt under året.

Den butikskedja som hade flest antal kunder under 2017 var ICA. 94,2% av alla svenska hushåll köpte någon dagligvara hos ICA under året, vilket motsvarar cirka 5,62 miljoner hushåll. I genomsnitt handlade dessa hushåll 57 gånger hos butikskedjan under året. Näst efter Ica hade Axfood och Coop flest antal kunder under året. Axfood ökade med 0,9% till 77,9% av de svenska hushållen och Coop minskade med 1,5% till 74,6%.

Insikterna kommer från den årliga Key Performance Indicator (KPI)-rapport som GFK tagit fram på uppdrag av DLF, Dagligvaruleverantörers förbund. Rapporten innehåller fakta från drygt 150 varugrupper nedbrutet på ett tjugotal dagligvarukedjor. Rapporten produceras exklusivt för DLFs medlemsföretag som internt och tillsammans med sina kunder kan analysera och diskutera åtgärder för hur man kan öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfälle för en specifik varugrupp.

Hämta en sammanfattning av GfKs KPI-rapport här (exklusivt för DLF NEWS läsare)

Klicka här för att hämta den fullständiga KPI-rapporten (inloggning krävs)

(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Event

DLF-lunch
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
Dagligvaruhandel
Index / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler
Restaurang
Index / Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Marknads­information
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Academy
28 maj, FULLBOKAT! ICAs lokaler, Solna
Academy
11 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Academy
3 oktober, Datum ej satt
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla