Kraftig vinstökning för Coop Sverige trots försäljningstapp

Coop Sverige är på rätt köl igen efter år av förluster och levererar en vinst för andra året i rad. Enligt bolagets årsrapport hamnade fjolårets resultat före skatt på 341 miljoner SEK. HUI:s och SCB:s detaljhandelsindex visar samtidigt att livsmedelshandeln ökade med 2,5 procent i löpande priser förra året, men Coop Sverige fortsatte att tappa marknadsandelar. Butiksförsäljningen backade med 4,2 procent till 16,4 miljarder SEK, vilket delvis förklaras med att man stängt butiker. Försäljningen påverkades även av att man avvecklat byggsortimentet, bantat Nonfood-sortimentet och reducerat överytor. Omställningsperioderna till de nya butiksformaten, något som sker i enlighet med strategin, har också påverkat.

– Vi ställer om en till två butiker i veckan, och självklart påverkas försäljningen under den perioden. Den goda nyheten är att när butikerna är klara och omställda så ser vi väldigt fina tillväxttal. Så det följer strategin, så länge vi ser det är vi nöjda, säger Coop Sveriges VD och koncernchef Sonat Burman-Olsson till TT.

Rörelseresultatet förbättrades
Även om butiksförsäljningen sjönk i fjol blev det ekonomiska utfallet alltså betydligt bättre och rörelseresultatet steg till 172 miljoner SEK. Enligt Burman-Olsson har bolaget aldrig varit i bättre form.

– Det känns väldigt glädjande att vi nu för andra året i rad levererar ett mycket starkt resultat och en kraftig ökning av vår vinst. Vårt hårda arbete med att ställa om Coop Sverige har betalat sig, säger hon.

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster blev 236 miljoner SEK, en ökning med 42,2 procent.

Enligt Burman-Olsson är vinstökningen ett resultat av att man vässat butikskonceptet och kunderbjudandet samt stärkt sina butiksmarginaler.

– Genom förbättringar och effektiviseringar har vi dessutom skapat stora värden för konsumentföreningarna som driver de övriga 414 butikerna runt om i landet, säger Sonat Burman-Olsson.

Näthandelsförsäljningen upp 51 procent
På ett område växer bolaget snabbare än konkurrenterna – näthandeln. Coop Sveriges näthandelsförsäljning steg med 51 procent under 2016, medan hela marknaden enligt Svensk Digital Handels siffror ökade med 30 procent. Den investering man gör i onlineverksamheten och en ny Dark Store, utlämningsplatsen för näthandlad mat, vid Kungens Kurva utanför Stockholm, möjliggör ökad tillväxt inom Coop Sveriges digitala erbjudande.

Läs Coop Sveriges finansiella årsrapport i sin helhet
(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News