Axfood tog marknadsandelar under första kvartalet

Axfoods nye VD och koncernchef Klas Balkow, som tillträdde den 16 mars, kan se tillbaka på ett bra första kvartal för koncernen. Axfood redovisar ett rörelseresultat på 397 miljoner SEK för perioden, vilket var i linje med analytikernas förväntningar. Nettoomsättningen uppgick till 10 639 miljoner SEK, upp 3,2 procent från fjolåret. Omsättningstillväxten påverkades negativt av att jämförelseperioden innehöll både en skottdag och påsk.

2016 blev ett strålande försäljningsår för Axfood med en stärkt position på den svenska marknaden. Det första kvartalet i år var också lyckat, med bra tillväxt för alla verksamheter på en annars ljummen marknad, konstaterar Balkow i sin rapportkommentar.

Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 1,3 procent under kvartalet, till stor del tack vare ökad kundtillströmning. Axfoods försäljning av egna märkesvaror uppgick i slutet av kvartalet till 28,4 (27,9) procent, vilket motsvarar drygt 3 miljarder på årsbasis.

Axfood fortätter sina e-handelssatsningar med köpet av mat.se och utrullningen av e-handeln inom Willys och Hemköp på fler orter.

”De ökade satsningarna ger oss goda förutsättningar att stärka vår position inom det snabbt växande online-segmentet,” säger Klas Balkow.

Hämta Axfoods delårsrapport
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

Mötesplats
15 mars, Stockholm Waterfron Congress Centre
Årsmöte
17 maj, Berns Salonger, Stockholm
Mötesplats
14 juni, NOTERA DATUMET! Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Marknads­information
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Öppen för alla
6 mars, FULLBOKAT! Englundavägen 4, Solna Business Park
Endast för medlemmar
12 april, FULLBOKAT! Scandic Anglais, Stockholm
Endast för medlemmar
Datum ej satt
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla