Axfood tog marknadsandelar under första kvartalet
Axfoods nye VD och koncernchef Klas Balkow, som tillträdde den 16 mars, kan se tillbaka på ett bra första kvartal för koncernen. Axfood redovisar ett rörelseresultat på 397 miljoner SEK för perioden, vilket var i linje med analytikernas förväntningar. Nettoomsättningen uppgick till 10 639 miljoner SEK, upp 3,2 procent från fjolåret. Omsättningstillväxten påverkades negativt av att jämförelseperioden innehöll både en skottdag och påsk.
2016 blev ett strålande försäljningsår för Axfood med en stärkt position på den svenska marknaden. Det första kvartalet i år var också lyckat, med bra tillväxt för alla verksamheter på en annars ljummen marknad, konstaterar Balkow i sin rapportkommentar.
Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 1,3 procent under kvartalet, till stor del tack vare ökad kundtillströmning. Axfoods försäljning av egna märkesvaror uppgick i slutet av kvartalet till 28,4 (27,9) procent, vilket motsvarar drygt 3 miljarder på årsbasis.
Axfood fortätter sina e-handelssatsningar med köpet av mat.se och utrullningen av e-handeln inom Willys och Hemköp på fler orter.
”De ökade satsningarna ger oss goda förutsättningar att stärka vår position inom det snabbt växande online-segmentet,” säger Klas Balkow.
Hämta Axfoods delårsrapport
(DLF NEWS)