Axfood fortsätter ta marknads­andelar

Axfood redovisar ett rörelseresultat på 599 miljoner SEK för årets tredje kvartal, och överträffade därmed analytikernas förväntningar. Det visar bolagets delårsrapport som publicerades i dag.

”För årets första nio månader hade Axfood en tillväxt på 5,9 procent medan marknaden fram till och med augusti hade en betydligt lägre tillväxt”, säger Axfoods vd och koncernchef Anders Strålman i sin rapportkommentar.

Nettoomsättningen uppgick till 10 853 miljoner SEK, en ökning med 4,2 procent jämfört med tredje kvartalet 2015. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 0,7 procent under perioden.

Resultatet efter finansiella poster hamnade på 597 miljoner SEK (551).

Den starka lönsamheten under årets tre första kvartal gör att Axfood uppdaterar sin prognos för helåret 2016. I den nya prognosen spås ett rörelseresultat på omkring 1 900 miljoner SEK.

”Vi fortsätter att fokusera på tillbäxt, dels genom våra digitala satsningar, dels genom ökad försäljning i både befintliga och nya butiker. Vårt starka kassaflöde möjliggör för oss att fortsatt främja försäljningen genom prisvärda erbjudanden,” kommenterar Anders Strålman.

Läs Axfoods delårsrapport

Foto: Mats Lundqvist

(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News