En digitaliserad dagligvaruhandel rycker allt närmare

Dagligvarubranschens försäljning via nätet är än så länge begränsad, men växer snabbt. Om någon lärdom ska dras från andra branscher är det att digitaliseringen inte avtar med tiden, utan snarare accelererar. För sällanköpsvaror har Sverige nått en punkt där mer än 90 procent av tillväxten sker på nätet. Dit har dagligvarorna en bit kvar, men även här börjar tillväxten att ta fart, framför allt när det kommer till lösplocket.

HUI har på uppdrag av DLF skrivit rapporten ”En digitaliserad dagligvaruhandel” – en rapport om hur branschen kommer att se ut när mellan 10 och 15 procent av försäljningen sker över nätet. Det är nämligen då som de riktigt stora förändringarna i en bransch kommer.

”Vi har sett i andra branscher vilka enorma förändringar, utmaningar men också möjligheter, digitaliseringen för med sig, samt hur fort den kommer. Det är hög tid att börja rusta för den nya verkligheten”, säger Jörgen Friman, vd på DLF.

Från denna nya kartbild dras slutsatser om hur digitaliseringen kommer att påverka ett antal olika områden; varumärken, kampanjer, logistik, pris, butiksformat och förpackningar. För varje område presenteras även de viktigaste konsekvenserna för leverantörerna.

”Det område som påverkas mest av digitaliseringen är hur kampanjer kan genomföras”, säger Jörgen Friman. ”Ledtider försvinner och den som använder data smart kan blixtrande snabbt lansera individualiserade kampanjer. Sedan ska vi inte hymla med att det finns mer problematiska aspekter av digitaliseringen, varav den största antagligen är den ökade prispress den medför”.

Hämta rapportens första kapitel

Hämta den fullständiga rapporten (inloggning krävs)
(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla