Hushållens dagligvaruinköp 2023

Här hittar du intressanta fakta med utgångspunkt i de svenska hushållens inköpsvanor av 160 produktkategorier i 15 huvud­kanaler.

Rapporten är ett utmärkt verktyg som hjälper dig att internt och tillsammans med dina kunder analysera och diskutera åtgärder för hur ni kan öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfälle för en specifik varugrupp.

De KPI:er som ingår är Penetration, Frekvens, Värde/inköp, Volym/inköp och Varukorgsvärde. Precis som i fjolårets rapport ingår även Promotion-andel, eftersom denna har ökat markant de senaste åren och är viktig att följa. Rapporten delas även upp i Sverige totalt, ICA totalt och ICAs roller, Coop totalt samt Coops roller. Dessutom ingår Axfood totalt och Axfoods roller, Bergendahls totalt och Bergendahls roll, samt Lidl, Ö&B och Rusta. Tidsperioden för rapporten är Helår 2023.

Hämta en kompletterande pdf med ett urval intressanta fakta från undersökningen

(Publicerad mars 2024)

(GfK på uppdrag av DLF)