Hushållens dagligvaruinköp 2022

Här hittar du intressanta fakta med utgångspunkt i de svenska hushållens inköpsvanor av 180 produktkategorier i 15 huvud­kanaler.

Rapporten är ett utmärkt verktyg som hjälper dig att internt och tillsammans med dina kunder analysera och diskutera åtgärder för hur ni kan öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfälle för en specifik varugrupp. I årets rapport har Promotion-andel lagts till, detta eftersom just Promotion-andelen har ökat markant under de senaste åren och är viktig att följa.

De KPI:er som ingår är Penetration, Frekvens, Värde/inköp, Volym/inköp och Varukorgsvärde. Nytt för 2022 är Promotion i procent. Rapporten delas även upp i Sverige totalt, ICA totalt och ICAs roller, Coop totalt samt Coops roller. Dessutom ingår Axfood totalt och Axfoods roller, Bergendahls totalt och Bergendahls roll, samt Lidl, Ö&B och Rusta. Tidsperioden för rapporten är Helår 2022.

Hämta en kompletterande pdf med ett urval intressanta fakta från undersökningen

(Publicerad mars 2023)
(GfK på uppdrag av DLF)

Logga in för att ta del av innehållet!

Ej medlem? Klicka här för att läsa mer om fördelarna med ett medlemskap.

Dela:

Rapporter

Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Retailer profiles
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Retailer profiles
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Convenience / Dagligvaruhandel / Restaurang
Principer och hållningar