Handelns egna varumärken svarade 2024 för en andel på 27,7% i värde och 31,8% i volym. Det visar årets upplaga av vår uppskattade rapport Handelns egna varumärken. Högst andel EMV hittar vi idag hos Lidl (57,8% i värde och 61,2% i volym).
Rapporten visar:
- EMV:s andel av den totala försäljningen per varugrupp.
- Värde och volym i procent för 155 varugrupper samt förändring från föregående år.
- Pris- och promotionandel
- En uppdelning i Sverige totalt, ICA totalt, Coop totalt, Axfood totalt samt deras kedjor. Dessutom ingår Citygross, Lidl, Ö&B och Rusta samt Internet totalt.
Rapporten har tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget YouGov. Kontakta Fredrik Ydell på YouGov om du har frågor om rapporten.
Ladda ner en PDF med fakta i urval från rapporten.
Logga in för att ta del av innehållet!
Ej medlem? Klicka här för att läsa mer om fördelarna med ett medlemskap.