Handelns egna varumärken 2022
Det senaste decenniet har handelns egna märkesvaror (EMV) stadigt ökat i andel av den totala försäljningen, och 2022 är inget undantag. Det visar DLFs rapport Handelns egna märkesvaror 2022 som tagits fram i samarbete med GfK.
Rapporten visar hur stor andel som handelns EMV har av den totala försäljningen, per varugrupp. Den visar även värde och volym i procent för ca 180 olika varugrupper, samt förändring från föregående år. Nytt för 2022 är att pris samt promotion-andel ingår. Rapporten delas upp i Sverige totalt, ICA totalt, Coop totalt, Axfood totalt och Bergendahls totalt samt deras kedjor. Dessutom ingår Lidl, Ö&B och Rusta samt Online totalt.
Hämta en kompletterade PDF med ett urval intressanta fakta från undersökningen
(Foto: Axfood)
(GfK på uppdrag av DLF)
Logga in för att ta del av innehållet!
Ej medlem? Klicka här för att läsa mer om fördelarna med ett medlemskap.