Svenskarnas måltidsvanor kartlagda i ny rapport: En av fem väljer vegetarisk lunch

Bland barnfamiljer och äldre (50-70 år) ingår bröd i sju av tio frukostar. Måltider som intas i början av veckan ska vara funktionella, medan vi mot helgen har fokus på njutning. En av fyra luncher köps på restaurang och vi äter upp emot 10 miljoner mellanmål per dag. Middagen är dagens viktigaste måltid och den inhandlas övervägande i butik. Det är några exempel på intressant fakta hämtade ur ”Måltidsvanor och köpbeteenden 2017”. Gruppen i studien motsvarar cirka 6,6 miljoner konsumenter, vilka sammantaget intar 25,7 miljoner måltider per dygn – det vill säga cirka 3,9 måltider per konsument.

Mellanmålen utgör det största antalet måltider, och genom hela veckan är middagen det viktigaste huvudmålet. I jämförelse skippar två av tio frukosten, vilket är vanligast att man gör i början av veckan. Under helgen tenderar lunchätandet att gå ner, till förmån för frukost och middag. Skälen till vilken typ av mat och dryck vi väljer varierar under dagen och över veckan. Vi börjar vardagsmorgonen med fokus på funktion. Då ska frukosten vara mättande och uppiggande, medan vi på kvällen har ett större fokus på njutning – framförallt till helgen.

Nästan 10 miljoner mellanmål per dygn
På frukostbordet är brödet centralt, särskilt hos barnfamiljer och äldre (50-70 år) där mjukt eller hårt bröd ingår i sju av tio frukostar. Bland unga utan barn (18-39 år) är andelen som äter bröd betydligt lägre. Flingor och müsli är mindre vanligt hos barnfamiljer än övriga.

Lunchen ska vara snabb och smakrik. Den innehåller ofta en sallad och en av fem väljer en vegetarisk eller vegansk lunch. Hälften av alla luncher äts hemma och en av fyra luncher köps på restaurang, där boende i storstäder står för den största andelen.

Det är få som hoppar över middagen och nästan nio av tio middagar köps i butik. De som bor i storstäder och unga utan barn köper i större utsträckning sin middag på restaurang än andra konsumentgrupper. Smaken står i centrum, att middagen är god är viktigast, snarare än att den är nyttig eller hållbar.

Mellanmålen (inklusive fika) är viktiga i alla konsumentgruppers måltidsdygn. I snitt äter vi 1,4 mellanmål per dag vilket totalt blir nästan 10 miljoner mellanmål för konsumentgruppen.

”Måltidsvanor och köpbeteenden 2017” är en omfattande rapport framtagen av Marketing Clinic på uppdrag av DLF (Dagligvaruleverantörers förbund). Rapporten innehåller nya insikter om svenska konsumenters (18-70 år) måltidsvanor och köpbeteende avseende mat och dryck. Förutom måltidsdygnet innehåller rapporten även insikter kring svenskars inställning till hälsa och hållbarhet samt hur vårt köpbeteende ser ut.

Rapporten baserar sig på en gedigen databas. Sid 41-43 beskriver alternativa företagsspecifika fördjupningsrapporter. För DLFs medlemsföretag är kostnaden per rapport 28 000 kr (att jämföra med normalt arvode på 75 000 kr). Intresserade medlemsföretag kan även boka personliga och för ändamålet anpassade presentationer (5 000 kr inkl. förberedelser).

Bo Ekström och Egil Bråthe från Marketing Clinic är kontaktpersoner (se sid 41 i rapporten för kontaktinformation).

Klicka här för att hämta rapporten

(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News