Hushållens dagligvaruinköp 2018

De svenska hushållen handlar i snitt 2,75 gånger per vecka och en typisk matkasse kostar 256 kronor. ICA Maxi är den butikskedja som flest hushåll (64%) handlade hos under 2018. På andra respektive tredje plats kom Willys (62%) och ICA Supermarket (59%). Det framgår av DLFs undersökning Hushållens dagligvaruinköp 2018, (”KPI-rapporten”) som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Hos Citygross spenderar hushållen mest pengar per inköpstillfälle, i snitt 388 kronor, följt av ICA Maxi med 383 kronor. Hushållen handlar däremot inte så ofta hos Citygross, i snitt 13 gånger per år, vilket kan jämföras med ICA Supermarket som toppar med 30 besök per hushåll och år.

Basvaror som bröd, mejeriprodukter och frukt & grönt i topp
Bröd (97%), matfett (97%) och frukt & grönt (94%) handlar nästan alla hushåll. Frukt & grönt är den kategori som handlas oftast, 75 gånger per år, följt av mjölk (49 ggr) och bröd (40 ggr).

Fler hushåll köpte iskaffe och alkoholfri öl
Produktkategorin iskaffe/isté hade den största tillväxten (+41%) under 2018 i fråga om hur många hushåll som handlade från kategorin. På andra respektive tredje plats kommer alkoholfri öl (+39%) och kylda vegetariska produkter (+34%). De produktkategorier som tappade flest köpare i fjol är chokladrullar (-41%), nougat (-17%) och marsipan (-12%).

Sportdryck handlas allt oftare
Tittar man på hur ofta hushållen köpte från en viss produktkategori under året stod sportdryck (+41%) för den absolut starkaste tillväxten.

Undersökningen bjuder på många fler intressanta fakta med utgångspunkt i de svenska hushållens inköpsvanor av 150 produktkategorier i 12 butikskedjor.

Hämta en PDF med ett urval intressanta fakta från undersökningen

Hämta undersökningen (endast för DLF-medlemmar)

Läs pressmeddelandet
(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

Event

Academy
16 mars, 2021, Online
Academy
13 april, 14 april 2021, Online
Årsmöte
17 juni, 2021, Stockholm
+Visa fler

Kunskap

Dagligvaruhandel
Index / Marknads­information
Restaurang
Index / Marknads­information
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Restaurang
Marknads­information
+Visa fler

Academy

Academy
16 mars, 2021, Online
Academy
13 april, 14 april 2021, Online
Academy
9 november, 10 november 2021, Online
+Visa fler