Ny rapport: Läge, kundlojalitet och sortiment har påverkat conveniencebranschens kundflöden under 2020

Pandemiåret 2020 har varit mycket utmanande för conveniencebranschen. Conveniencebutiker i bostadsområden och vid bilburna knutpunkter har dock inte tappat sina kundflöden.

– Det som har varit avgörande för om man har haft kunder eller inte är inte minst det geografiska läget. Kundlojalitet betyder också mycket; de som har lojala kunder har inte tappat dem. Sortimentet är också viktigt – ju fler ätbara produkter man har, desto bättre.

Det säger Bengt Hedlund, vd i branschorganisationen Convenience Stores Sweden som nyligen släppt sin årliga branschrapport Convenience Stores Report 2020.

Digitaliseringen har accelererat och e-handeln har vuxit sig historiskt stark. Paket­ombuden i convenience­handeln har fått allt mer att göra.

Butiker vid reseknutpunkter och i områden med många kontorsarbetsplatser har haft det tuffare. Resor som annars skulle ha skett med tåg har i större utsträckning skett med bil.

Dagligvaruhandeln har gått starkt under pandemin. Mindre, bostadsnära butiker har fungerat som ett alternativ för många som tillbringat mer tid hemma. Ett exempel är ICA Nära, vars försäljning steg med 6,6 procent under andra kvartalet 2020. E-handeln med mat ökade samtidigt med hela 113,5 procent, visar Dagligvaruindex.

Detta och mycket mer framgår av Convenience Stores Report 2020. I rapporten, som producerats i samarbete med HUI Research, hittar du fakta om antal butiker, omsättning, antal anställda, marknadsandelar och aktörsbeskrivningar.

– Historiskt har vi inom convenience, till skillnad från dagligvaru­handeln, inte varit vana vid att ha så mycket egna rapporter och statistik. Det här är vår tredje årliga Convenience Stores Report, och vi är stolta över att ha utvecklat den och fyllt på årets upplaga med mer intressanta fakta och statistik, säger Bengt Hedlund.
(DLF NEWS)

Hämta Convenience Stores Report 2020

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

Kunskap

Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Index / Marknads­information
Restaurang
Index / Marknads­information
+Visa fler

Academy

Academy
13 april, 14 april
Academy
9 november, 10 november
+Visa fler