Ny rapport: Läge, kundlojalitet och sortiment har påverkat conveniencebranschens kundflöden under 2020
Pandemiåret 2020 har varit mycket utmanande för conveniencebranschen. Conveniencebutiker i bostadsområden och vid bilburna knutpunkter har dock inte tappat sina kundflöden.
– Det som har varit avgörande för om man har haft kunder eller inte är inte minst det geografiska läget. Kundlojalitet betyder också mycket; de som har lojala kunder har inte tappat dem. Sortimentet är också viktigt – ju fler ätbara produkter man har, desto bättre.
Det säger Bengt Hedlund, vd i branschorganisationen Convenience Stores Sweden som nyligen släppt sin årliga branschrapport Convenience Stores Report 2020.
Digitaliseringen har accelererat och e-handeln har vuxit sig historiskt stark. Paketombuden i conveniencehandeln har fått allt mer att göra.
Butiker vid reseknutpunkter och i områden med många kontorsarbetsplatser har haft det tuffare. Resor som annars skulle ha skett med tåg har i större utsträckning skett med bil.
Dagligvaruhandeln har gått starkt under pandemin. Mindre, bostadsnära butiker har fungerat som ett alternativ för många som tillbringat mer tid hemma. Ett exempel är ICA Nära, vars försäljning steg med 6,6 procent under andra kvartalet 2020. E-handeln med mat ökade samtidigt med hela 113,5 procent, visar Dagligvaruindex.
Detta och mycket mer framgår av Convenience Stores Report 2020. I rapporten, som producerats i samarbete med HUI Research, hittar du fakta om antal butiker, omsättning, antal anställda, marknadsandelar och aktörsbeskrivningar.
– Historiskt har vi inom convenience, till skillnad från dagligvaruhandeln, inte varit vana vid att ha så mycket egna rapporter och statistik. Det här är vår tredje årliga Convenience Stores Report, och vi är stolta över att ha utvecklat den och fyllt på årets upplaga med mer intressanta fakta och statistik, säger Bengt Hedlund.
(DLF NEWS)
Hämta Convenience Stores Report 2020