Ny IGD-studie: Fem trender som påverkar dagligvaruhandeln i Norden

I en ny ministudie från IGD, Institute of Grocery Distribution, presenterar deras Senior Retail Analyst Harriet Cohen fem trender som bedöms påverka den nordiska dagligvarumarknaden de närmaste åren. Det handlar om online, servicehandel/ convenience, konsumentens syfte med butiksbesöket (Shopper mission), ekologiskt och hälsa och lojalitet.

Handeln satsar mer på online

I Sverige utökar exempelvis handelsaktörerna sina onlinesatsningar. Vid årsskiftet erbjöd 204 ICA-butiker näthandel, en 35-procentig ökning jämfört med 2015. Konkurrenten Axfood kommer å sin sida att kraftigt öka antalet orter där man erbjuder näthandel. Coop Sverige lanserar som bäst sin andra ”Dark Store”, utlämningsplatsen för näthandlad mat utanför Stockholm.

I Finland fick i fjol landets näst största livsmedelskedja Kesko grönt ljus av konkurrensmyndigheterna att förvärva konkurrenten Suomen Lähikauppa. I och med detta blev Kesko Finlands största convenienceaktör i fråga om antal butiker.

Gemensamt för alla nordiska dagligvarukedjor är att man satsar på olika koncept som ska göra det lättare för konsumenten att uppnå syftet med butiksbesöket. I Köpenhamn investerar exempelvis Dansk Supermarked i det storstadsinriktat servicehandelskonceptet Føtex Food. IGD bedömer satsningen som lyckad då den erbjuder ett brett sortiment och lyckas uppfylla konsumentens olika behov och önskemål vid inköpstillfället.

Enligt Ekowebs marknadsrapport för 2017 svarar Danmark och Sverige för den högsta andelen ekologisk försäljning i världen. I Danmark utgör ekologiskt 9,9 procent av livsmedelshandeln. Motsvarande siffra för Sverige är 8,7 procent. Coop Danmarks kedja Irma meddelade nyligen att 30,9 procent av all mat man säljer är ekologisk, och Irma siktar enligt uppgift på att 50 procent av livsmedelssortimentet ska vara ekologiskt om tio år.

Parallellt har en rad specialiserade ekokedjor dykt upp i Norden. I Sverige siktar till exempel ekokedjan Paradiset på att öppna 16 butiker inom den närmaste femårsperioden.

Kampen om kundernas lojalitet ökar

Under årets första kvartal har kampen om kundernas lojalitet hårdnat, inte minst i Norge. Rema 1000 lanserade ett nytt lojalitetsprogram vid årets början. NorgesGruppen och Coop Norge ville inte vara sämre utan vässar nu båda sina befintliga lojalitetsprogram. I Finland har handelsaktörerna prioriterat att digitalisera sina lojalitetssatsningar. S Group skrotade exempelvis sina pappersrabattkuponger i höstas. Kunderna får nu istället använda kedjans webbplats eller appen S-mobile för att kolla sin bonuspoängstatus.

I Danmark har Coop Danmark lanserat en ny självutcheckningstjänst enbart för bonusmedlemmar i sex av sina butiker. Tjänsten fungerar så att kunden väljer sina produkter, scannar dem med sin smartphone för att sedan betala genom att svajpa mobilen vid utgången innan man lämnar butiken.

Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen och se hur kedjorna i de olika nordiska länderna lyckas med sina olika satsningar inom de olika trendområdena, konstaterar rapportförfattaren.

Hämta ministudien här (på engelska)
(DLF NEWS)

Foto: Jessica Gow/TT

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News