Marknadsutsikter: Så väntas dagligvarumarknaden utvecklas 2022 och 2023
Vår nyligen uppdaterade rapport Marknadsutsikter innehåller en prognos för dagligvarumarknaden och dagligvarukanalernas väntade omsättningsutveckling fram till och med år 2023.
Under 2023 väntar en lågkonjunktur och fortsatt inflation, även om inflationen väntas gå ner under årets andra hälft. Lågkonjunkturen, kombinerad med stora kostnadsökningar för hushållen väntas drabba främst restaurangerna med en volymnedgång på knappt 4%. Dagligvaruhandeln klarar ofta lågkonjunkturer bra, prognosen är en volymmässig tillväxt på 0,5%.
DLF-medlemmar kan ta del av rapporten och webbinariet nedan. Glöm inte att utnyttja vårt användbara analysverktyg, med allt rapportmaterial samlat i en excelfil där ni kan göra egna simuleringar.
Rapporten har tagits fram på uppdrag av DLF av branschexperterna Bo Ekström och Egil Bråthe.
Hämta Marknadsutsikter (uppdaterad november 2022) (PDF)
Hämta Analysverktyg Marknadsutsikter 2022 (Excel)
Se webbinariet ”Konjunktur- och marknadsläget” där rapporten presenterades.
(DLF NEWS)