Marknadsutsikter: Så väntas dagligvaru­marknaden utvecklas 2022 och 2023

Vår nyligen uppdaterade rapport Marknadsutsikter innehåller en prognos för daglig­varumarknaden och dagligvarukanalernas väntade omsättningsutveckling fram till och med år 2023.

Under 2023 väntar en lågkonjunktur och fortsatt inflation, även om inflationen väntas gå ner under årets andra hälft. Lågkonjunkturen, kombinerad med stora kostnads­ökningar för hushållen väntas drabba främst restaurangerna med en volymnedgång på knappt 4%. Dagligvaruhandeln klarar ofta lågkonjunkturer bra, prognosen är en volymmässig tillväxt på 0,5%.

DLF-medlemmar kan ta del av rapporten och webbinariet nedan. Glöm inte att utnyttja vårt användbara analysverktyg, med allt rapportmaterial samlat i en excelfil där ni kan göra egna simuleringar.

Rapporten har tagits fram på uppdrag av DLF av bransch­experterna Bo Ekström och Egil Bråthe.

Hämta Marknadsutsikter (uppdaterad november 2022) (PDF)

Hämta Analysverktyg Marknadsutsikter 2022 (Excel)

Se webbinariet ”Konjunktur- och marknadsläget” där rapporten presenterades.

(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News