ICAs delårsrapport: Stark tillväxt för e-handeln, EMV-andelen nu 26 procent

ICAs försäljning steg med 5,8 procent till 27 181 miljoner SEK under årets första kvartal, medan resultatet sjönk under perioden. En förklaring är den negativa valutaeffekten som uppstått till följd av den försvagade svenska kronan. Rörelseresultatet hamnade på 972 miljoner SEK, att jämföra med 1 395 miljoner i fjol. Vinsten uppgick till 700 miljoner SEK.

Samtidigt som resultatet inte riktigt nådde upp till förväntningarna, har ICA Sverige en god volymeffekt, en fortsatt ökande EMV-andel, bra framdrift i sina utvecklingsprojekt och medvind för sina nya butiker, konstaterar ICAs VD Per Strömberg i sin rapportkommentar.

ICAs e-handelstillväxt fortsätter, även detta kvartal är ökningen starkare än på marknaden som helhet. E-handels­försäljningen väntas fortsätta öka framöver när koncernens nya centrala plocklager i södra Stockholm nu börjat serva ett 50-tal ICA-butiker i Stockholmsområdet. Vid periodens slut var 208 ICA-butiker aktiva med e-handel (lösplock) och över 600 butiker erbjöd ICA Matkassen. Totalt ökade e-handeln med 52 procent under kvartalet jämfört med samma period föregående år. Lösplock ökade med 60 procent och ICA Matkassen med 21 procent. Onlineförsäljningen uppgick totalt till cirka 420 miljoner SEK (280). På sikt tror Strömberg att e-handeln kan växa till 10 procent av den totala försäljningen.

Försäljningen av egna märkesvaror steg från 25,7 procent till 26 procent.

Den svagare kronan kommer att leda till höjda priser, framför allt på importerade varor.

– Ja, det blir en konsekvens av den svaga kronan. När vi får en försvagad krona, både mot euron och dollar, och vi köper in produkter utifrån så blir dessa relativt dyrare. Då måste vi höja priserna, säger Per Strömberg till Svenska Dagbladet.
(DLF NEWS)

Hämta ICAs delårsrapport

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Event

DLF-lunch
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
Dagligvaruhandel
Index / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler
Restaurang
Index / Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Marknads­information
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Academy
28 maj, FULLBOKAT! ICAs lokaler, Solna
Academy
11 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Academy
3 oktober, Datum ej satt
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla