ICAs boksluts­kommuniké: E-handeln upp 53 procent under fjärde kvartalet

ICA redovisar ett rörelseresultat på 1 181 miljoner SEK för fjärde kvartalet 2017, medan omsättningen uppgick till 27 845 miljoner SEK. För helåret hamnade rörelseresultatet på 5 220 miljoner SEK (4 518), och omsättningen ökade med 2,7 procent till 106 455 miljoner.

ICAs satsning på e-handel går som tåget, och marknads­ledaren öppnar senare i år ett e-handelslager, eller en så kallad ”darkstore” i Stockholm. Planen är att lagret ska öppna senast under årets tredje kvartal. I slutet av fjolåret erbjöd drygt 200 ICA-butiker e-handel och närmare 600 butiker erbjöd ICA Matkassen. Enligt Per Strömberg kan på sikt 300 – 350 butiker vara uppkopplade mot ICAs e-handelsplattform.

”Vi har en väldigt bra utveckling inom e-handeln där marknaden växer med drygt 20 procent och vi växer med drygt 50 procent,” säger ICA-Gruppens vd Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Försäljningen av egna märkesvaror fortsätter att öka. Under 2017 lanserade ICA Sverige 560 nya produkter och EMV-försäljningen steg med cirka 6 procent. Andelen EMV av den ackumulerade försäljningen var 24,7 procent, att jämföra med fjolårets 24 procent.

Under 2018 kommer ICA att satsa stort på att utveckla och förstärka sina erbjudanden på måltidsmarknaden samt inom Ekologiskt, Lokalproducerade färskvaror och Prisvärdhet. Man kommer även att fortsätta utveckla sin e-handelskanal, sitt EMV-sortiment samt sina kundspecifika erbjudanden via lojalitetsprogrammet.
Läs ICAs bokslutskommuniké

Fotograf: Jessica Gow/TT

(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

Mötesplats
15 mars, Stockholm Waterfron Congress Centre
Årsmöte
17 maj, Berns Salonger, Stockholm
Mötesplats
14 juni, NOTERA DATUMET! Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Marknads­information
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Öppen för alla
6 mars, FULLBOKAT! Englundavägen 4, Solna Business Park
Endast för medlemmar
12 april, FULLBOKAT! Scandic Anglais, Stockholm
Endast för medlemmar
Datum ej satt
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla