ICA sänker priserna på EMV i samarbete med ICA-handlarna

ICA Gruppen redovisar en vinst före skatt på 1 313 miljoner SEK för årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 887 miljoner SEK motsvarande period i fjol. EBIT-resultatet för perioden uppgick till 1 395 miljoner SEK, vilket var något högre än analytikernas förväntningar.

Nettoomsättningen uppgick till 24 984 miljoner SEK, mot 24 761 miljoner kronor ett år tidigare. Försäljningen i de svenska ICA-butikerna ökade med 8,0 procent i april i år jämfört med motsvarande månad 2016. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 7,3 procent.

Enligt HUI:s preliminära siffror var den svenska dagligvarumarknadens tillväxt negativ under första kvartalet i år, -1,1 procent. Med hänsyn till den totala preliminära marknadsutvecklingen steg ICA-butikernas marknadsandel något under första kvartalet.

”Första kvartalet ser ut ungefär som avslutningen på förra året – en lite mer avvaktande marknad med svag volymutveckling där en förhållandevis stor andel av försäljningsökningen är prisdriven. Det faktum att påsken i år ligger i april och skottdagen 2016 gör det lite svårt att ha en exakt uppfattning om marknadsutvecklingen men vi bedömer att vår försäljning ligger väl i linje med marknaden. Resultatmässigt är vi i nivå med våra finansiella mål och har stabila marginaler, vilket vi är nöjda med”, skriver ICA Gruppens vd Per Strömberg i sin rapportkommentar.

I veckan sänker ICA priserna på ett antal vardagsvaror inom egna märkesvaror, ett initiativ som finansieras tillsammans med ICA-handlarna. ICA Sveriges EMV-andel utvecklas gynnsamt, av kvartalsrapporten framgår att andelen av butiksförsäljningen i dag är 25,7 procent, jämfört med 24,5 procent i fjol.

E-handelsförsäljningen fortsätter att växa ”i mycket god takt”. I dag är ungefär 200 ICA-butiker aktiva med e-handel, och i slutet av kvartalet uppnådde de en e-handelsandel på cirka 2,5 procent.

I sin rapportkommentar noterar Per Strömberg vidare att marknaden förändras i snabb takt och att det återspeglas i de fyra nyckelområden som bolaget i första hand prioriterar: måltidslösningar, tydligt prisvärde, hälsa och hållbarhet samt digital omställning.

Läs ICA Gruppens delårsrapport
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

Event

Mötesplats
29 augusti, Svensk Handel, Regeringsgatan 60, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, China Teatern & Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
Mötesplats
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Kunskap

Dagligvaruhandel
Rapporter
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Academy
11 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Academy
24 september, ICA, Svetsarvägen 16, Solna
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy.
För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

Ett urval av dlf:s medlemsföretag