ICA sänker priserna på EMV i samarbete med ICA-handlarna
ICA Gruppen redovisar en vinst före skatt på 1 313 miljoner SEK för årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 887 miljoner SEK motsvarande period i fjol. EBIT-resultatet för perioden uppgick till 1 395 miljoner SEK, vilket var något högre än analytikernas förväntningar.
Nettoomsättningen uppgick till 24 984 miljoner SEK, mot 24 761 miljoner kronor ett år tidigare. Försäljningen i de svenska ICA-butikerna ökade med 8,0 procent i april i år jämfört med motsvarande månad 2016. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 7,3 procent.
Enligt HUI:s preliminära siffror var den svenska dagligvarumarknadens tillväxt negativ under första kvartalet i år, -1,1 procent. Med hänsyn till den totala preliminära marknadsutvecklingen steg ICA-butikernas marknadsandel något under första kvartalet.
”Första kvartalet ser ut ungefär som avslutningen på förra året – en lite mer avvaktande marknad med svag volymutveckling där en förhållandevis stor andel av försäljningsökningen är prisdriven. Det faktum att påsken i år ligger i april och skottdagen 2016 gör det lite svårt att ha en exakt uppfattning om marknadsutvecklingen men vi bedömer att vår försäljning ligger väl i linje med marknaden. Resultatmässigt är vi i nivå med våra finansiella mål och har stabila marginaler, vilket vi är nöjda med”, skriver ICA Gruppens vd Per Strömberg i sin rapportkommentar.
I veckan sänker ICA priserna på ett antal vardagsvaror inom egna märkesvaror, ett initiativ som finansieras tillsammans med ICA-handlarna. ICA Sveriges EMV-andel utvecklas gynnsamt, av kvartalsrapporten framgår att andelen av butiksförsäljningen i dag är 25,7 procent, jämfört med 24,5 procent i fjol.
E-handelsförsäljningen fortsätter att växa ”i mycket god takt”. I dag är ungefär 200 ICA-butiker aktiva med e-handel, och i slutet av kvartalet uppnådde de en e-handelsandel på cirka 2,5 procent.
I sin rapportkommentar noterar Per Strömberg vidare att marknaden förändras i snabb takt och att det återspeglas i de fyra nyckelområden som bolaget i första hand prioriterar: måltidslösningar, tydligt prisvärde, hälsa och hållbarhet samt digital omställning.
Läs ICA Gruppens delårsrapport
(DLF NEWS)