ica-supermarket

ICA sänker priserna på EMV i samarbete med ICA-handlarna

ICA Gruppen redovisar en vinst före skatt på 1 313 miljoner SEK för årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 887 miljoner SEK motsvarande period i fjol. EBIT-resultatet för perioden uppgick till 1 395 miljoner SEK, vilket var något högre än analytikernas förväntningar.

Nettoomsättningen uppgick till 24 984 miljoner SEK, mot 24 761 miljoner kronor ett år tidigare. Försäljningen i de svenska ICA-butikerna ökade med 8,0 procent i april i år jämfört med motsvarande månad 2016. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 7,3 procent.

Enligt HUI:s preliminära siffror var den svenska dagligvarumarknadens tillväxt negativ under första kvartalet i år, -1,1 procent. Med hänsyn till den totala preliminära marknadsutvecklingen steg ICA-butikernas marknadsandel något under första kvartalet.

”Första kvartalet ser ut ungefär som avslutningen på förra året – en lite mer avvaktande marknad med svag volymutveckling där en förhållandevis stor andel av försäljningsökningen är prisdriven. Det faktum att påsken i år ligger i april och skottdagen 2016 gör det lite svårt att ha en exakt uppfattning om marknadsutvecklingen men vi bedömer att vår försäljning ligger väl i linje med marknaden. Resultatmässigt är vi i nivå med våra finansiella mål och har stabila marginaler, vilket vi är nöjda med”, skriver ICA Gruppens vd Per Strömberg i sin rapportkommentar.

I veckan sänker ICA priserna på ett antal vardagsvaror inom egna märkesvaror, ett initiativ som finansieras tillsammans med ICA-handlarna. ICA Sveriges EMV-andel utvecklas gynnsamt, av kvartalsrapporten framgår att andelen av butiksförsäljningen i dag är 25,7 procent, jämfört med 24,5 procent i fjol.

E-handelsförsäljningen fortsätter att växa ”i mycket god takt”. I dag är ungefär 200 ICA-butiker aktiva med e-handel, och i slutet av kvartalet uppnådde de en e-handelsandel på cirka 2,5 procent.

I sin rapportkommentar noterar Per Strömberg vidare att marknaden förändras i snabb takt och att det återspeglas i de fyra nyckelområden som bolaget i första hand prioriterar: måltidslösningar, tydligt prisvärde, hälsa och hållbarhet samt digital omställning.

Läs ICA Gruppens delårsrapport
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

DLF-lunch
24 november, Operaterassen, Stockholm
DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Kungsträdgården, Stockholm
Mötesplats
15 mars, NOTERA DATUMET! Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • Delifrance
  • Kiviks Musteri
  • jastbolagetlogo
  • Freudenberg Logo
  • lindstroms-logotyp_band
  • Conaxess-Trade-logo
dv-online

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
+Visa fler
Modern web network and internet telecommunication technology, big data storage and cloud computing computer service business concept: server room interior in datacenter in blue light

Bättre affärer med POS- och kundkortsdata

16 november 2017, kl 9.30 – 17.00
Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm

Läs mer

Academy

Endast för medlemmar
19 oktober, 2017, Scandic Anglais, Stockholm
Endast för medlemmar
9 november, INSTÄLLD
Endast för medlemmar
16 november, Scandic Anglais, Stockholm
+Visa fler
coop-konsum-interior-medarbetare-002

DLF Kundprofiler – Coop

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla