ica-supermarket

ICA sänker priserna på EMV i samarbete med ICA-handlarna

ICA Gruppen redovisar en vinst före skatt på 1 313 miljoner SEK för årets första kvartal. Det kan jämföras med vinsten på 887 miljoner SEK motsvarande period i fjol. EBIT-resultatet för perioden uppgick till 1 395 miljoner SEK, vilket var något högre än analytikernas förväntningar.

Nettoomsättningen uppgick till 24 984 miljoner SEK, mot 24 761 miljoner kronor ett år tidigare. Försäljningen i de svenska ICA-butikerna ökade med 8,0 procent i april i år jämfört med motsvarande månad 2016. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 7,3 procent.

Enligt HUI:s preliminära siffror var den svenska dagligvarumarknadens tillväxt negativ under första kvartalet i år, -1,1 procent. Med hänsyn till den totala preliminära marknadsutvecklingen steg ICA-butikernas marknadsandel något under första kvartalet.

”Första kvartalet ser ut ungefär som avslutningen på förra året – en lite mer avvaktande marknad med svag volymutveckling där en förhållandevis stor andel av försäljningsökningen är prisdriven. Det faktum att påsken i år ligger i april och skottdagen 2016 gör det lite svårt att ha en exakt uppfattning om marknadsutvecklingen men vi bedömer att vår försäljning ligger väl i linje med marknaden. Resultatmässigt är vi i nivå med våra finansiella mål och har stabila marginaler, vilket vi är nöjda med”, skriver ICA Gruppens vd Per Strömberg i sin rapportkommentar.

I veckan sänker ICA priserna på ett antal vardagsvaror inom egna märkesvaror, ett initiativ som finansieras tillsammans med ICA-handlarna. ICA Sveriges EMV-andel utvecklas gynnsamt, av kvartalsrapporten framgår att andelen av butiksförsäljningen i dag är 25,7 procent, jämfört med 24,5 procent i fjol.

E-handelsförsäljningen fortsätter att växa ”i mycket god takt”. I dag är ungefär 200 ICA-butiker aktiva med e-handel, och i slutet av kvartalet uppnådde de en e-handelsandel på cirka 2,5 procent.

I sin rapportkommentar noterar Per Strömberg vidare att marknaden förändras i snabb takt och att det återspeglas i de fyra nyckelområden som bolaget i första hand prioriterar: måltidslösningar, tydligt prisvärde, hälsa och hållbarhet samt digital omställning.

Läs ICA Gruppens delårsrapport
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Kungsträdgården, Stockholm
Mötesplats
15 mars, Stockholm Waterfron Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
Mötesplats
14 juni, NOTERA DATUMET! Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • ineko-logo
  • daloon
  • Nyhlens Hugosons
  • vitakraft
  • mcneil_logo
  • HansonMohring_Logo
dv-online

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
+Visa fler
Butikshylla-teckning

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Öppen för alla
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
+Visa fler
lidlfasad

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla