ICA ökade vinsten trots sämre marknadstillväxt

ICA Gruppens nettoomsättning ökade med 0,9 procent till 25 752 miljoner SEK under årets tredje kvartal. Det visar bolagets delårsrapport. Försäljningen ökar därmed i lägre takt än tidigare i år vilket främst beror på en betydligt lägre matprisinflation i Sverige.

”Jämfört med marknaden har vi en bra ökning i vår butiksförsäljning i det tredje kvartalet. Samtidigt ser vi i Sverige en klart lägre matprisinflation och en markant lägre tillväxttakt i marknaden under sommaren. De flesta av våra verksamheter förbättrar resultatet och har stabila eller ökande marginaler. Det är vi nöjda med, speciellt som vi på grund av pågående framtidssatsningar har en lite högre kostnadsnivå i flera delar av koncernen,” säger ICA Gruppens VD Per Strömberg i sin kommentar till rapporten.

ICA Gruppens rörelseresultat exklusive engångsposter steg till 1 376 miljoner SEK från 1 321 miljoner SEK motsvarande kvartal i fjol. I fjolårets resultat ingick kostnader på 52 miljoner SEK för integration och förvärv av Apotek Hjärtat.

Lägre marknadstillväxt leder till ökat fokus på EMV och prisvärda erbjudanden

”Tillväxttakten i den svenska marknaden har under sommaren legat på en klart lägre nivå än tidigare med en för närvarande mycket låg prisökningstakt på strax över noll procent. Det är väsentligt lägre än både förra året och i början av 2016 och innebär, om trenden fortsätter, ett annat marknadsläge som kan leda till ytterligare skärpt konkurrens. Att fortsätta arbeta med prisvärda kunderbjudanden och utveckla produktsortimenten, inte minst våra egna märkesvaror, blir än viktigare,” säger Per Strömberg.

Strömberg konstaterar att de svenska ICA-butikerna har haft en bra försäljningstillväxt under sommaren och in på hösten. Ökningstakten har visserligen sjunkit men jämförelser med preliminära marknadsdata indikerar att man tar marknadsandelar.

ICA Sveriges nettoomsättning ökade med 1,3 procent, främst tack vare ökad partihandelsvolym där produktkategorierna Kolonial, Färskvaror samt Frukt & Grönt svarade för den bästa utvecklingen. Rörelseresultatet exklusive engångsposter steg med 2,4 procent till 1 020 Mkr (996) och rörelsemarginalen ökade till 5,5 procent (5,4).

Läs ICA Gruppens delårsrapport

(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News