Hushållens dagligvaruinköp 2021: Snittköpen fortsatte att öka till följd av pandemin
De svenska hushållen handlade i snitt 140 gånger under 2021, vilket motsvarar ungefär 2,7 inköpstillfällen per vecka. Det visar DLFs undersökning ”Hushållens dagligvaruinköp 2021”, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.
I snitt köpte varje hushåll dagligvaror för 289 kr per inköpstillfälle, vilket är en ökning från föregående års snittköp på 280 kr, och en rejäl ökning från 2019, då snittinköpet låg på 252 kr. Ökningen beror till stor del på coronapademin.
Isté/iskaffe, tamponger och ölkorv ökade mest
Pandemiåren har påverkat de svenska hushållen i många avseenden, bland annat har vi tillbringat mer tid i hemmet där vi ätit fler måltider. Fler hushåll köpte Isté och iskaffe (+44,4%), Tamponger (+18,1%) och Ölkorv (+14,0%) under 2021 jämfört med 2020.
De produktkategorier som flest hushåll handlar är Matbröd (98,6%), Matfett (98,4%), Frukt & Grönt (98,2%) och Mjölk (98,0%) följt av Gräddprodukter (97,2%).
Willys fick flest besök
2020 var Coop Supermarket den kedja där flest antal hushåll handlade. Under 2021 besöktes i stället Willys av flest antal hushåll med 66,4%. Motsvarande siffra för Coop Supermarket (där Coop samt Lilla Coop ingår) är 63,6 %, följt av ICA Maxi med 62,0%.
Med hjälp av ”Hushållens dagligvaruinköp” kan DLF-medlemmar internt och tillsammans med sina kunder analysera och diskutera åtgärder för att öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfällen för en specifik varugrupp. 163 produktkategorier i 15 huvudkanaler ingår i rapporten.
Hämta en PDF med ett urval intressanta fakta från undersökningen
Hämta undersökningen (endast för DLF-medlemmar)
(DLF NEWS)