Hushållens dagligvaruinköp 2020: Chokladrullar, maskinrengöring och sötningsmedel ökade mest
De svenska hushållen handlade i snitt 144 gånger under 2020, vilket motsvarar ungefär 2,7 inköpstillfällen per vecka. Det visar DLFs undersökning ”Hushållens dagligvaruinköp 2020”, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.
I snitt köpte varje hushåll dagligvaror för 280 SEK per inköpstillfälle, vilket är en rejäl ökning från 2019, då en matkasse i snitt kostade 252 SEK. Ökningen är en följd av coronapandemin.
Chokladrullar, maskinrengöring och sötningsmedel ökade mest
Pandemiåret 2020 påverkade de svenska hushållen i många avseenden, bland annat spenderade vi mer tid i hemmen där vi åt fler måltider och fick mer tid över för bak. Många har även unnat sig en chokladbit. Fler hushåll köpte Chokladrullar (+54,9%), Maskinrengöring (+45,0%) och Sötningsmedel (+31,8%) under 2020 jämfört med 2019.
De produktkategorier som allra flest hushåll handlar är Matfett (98,4%), Mjölk (98,1%), Matbröd (97,9%) följt av Frukt&Grönt (97,3%) och Gräddprodukter (97,3%).
Coop Supermarket fick flest besök
ICA Maxi är inte längre den kedja där flest antal hushåll handlar. Under 2020 besöktes Coop Supermarket (Coop-butikerna, Netto och Lilla Coop, enligt Gfks definition) av flest antal hushåll. 70 procent av alla svenska hushåll har någon gång under 2020 köpt dagligvaror hos Coop Supermarket. Motsvarande siffra för ICA Maxi är 64 procent, medan den är något högre, 65 procent, för Willys.
Med hjälp av ”Hushållens dagligvaruinköp” kan DLF-medlemmar internt och tillsammans med kunder analysera och diskutera åtgärder för att öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfällen för en specifik varugrupp. 175 produktkategorier i 18 huvudkanaler och butikskedjor ingår i rapporten.
Hämta en PDF med ett urval intressanta fakta från undersökningen
Hämta undersökningen (endast för DLF-medlemmar)
Frågor om rapporten hänvisas till Fredrik Ydell på GfK, telefon 0704-181636. Kontakta honom om ni själva önskar göra en motsvarande rapport på ert eget varumärke.
(DLF NEWS)