Handelns egna märkesvaror fortsätter att ta värdeandelar men volymen backar

Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror (EMV) stadigt ökat både i värde och volym. Under det gångna året har dock ökningstakten för värdeandelen minskat något och volymandelen har till och med backat, om än marginellt, vilket är första gången på elva år. Det visar DLFs undersökning Handelns egna märkesvaror 2019, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Sedan 2008 har handelns egna märkesvaror ökat från 23,0% till närmare 30% i volym. Värdet har stigit från 17,2% till närmare 26% under samma period. Ökningen det senaste året (2018-2019) har dock mattats av något, och backar med 0,1 procentenheter i volym och ökar 0,3 procentenheter i värde. Det kan jämföras med föregående period (2017-2018) då motsvarande siffror var +0,8 och +0,9 procentenheter.

Näthandelns volymandel 22 procent

Lidl toppar fortfarande listan över kedjor med högst EMV-andel med 82% mätt i volym. Därefter följer Lilla Coop med 46%, Willys 34% och Hemköp 32%. Nytt i årets rapport är att näthandeln ligger som en separat kanal med en volymandel på 22%.

Djupfrysta bär vanligaste EMV i butik

De varugrupper som är vanligast förekommande som EMV i butik är djupfrysta bär med 92% i volym, nektar 84% samt makrill och sardiner i konserv 81%. Tittar man på varugruppernas värdeandelar ser listan mycket snarlik ut. Motsvarande topp 10-lista för näthandeln är även den snarlik, men där ligger nektar i topp med 95% volymandel och djupfrysta bär kommer på fjärde plats.

Mer information finns i nedanstående presentationer/filer:

Fakta i urval från DLFs rapport Handelns egna märkesvaror 2019

EMV-utvecklingen 2008-2019

Handelns egna märkesvaror 2019 – Huvudrapport (Endast för DLF-medlemmar) med fakta om egna märkesvarors andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på 14 kedjor för helåret 2019.

Frågor om rapporten hänvisas till GfK. Kontakta dem via Fredrik Ydell.

(Foto: Axfood)

(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News