Frukt och grönt den flitigast inhandlade varugruppen bland svenskarna
Frukt och grönt (74,4), Mjölk (51,2) och matbröd (39,5) är de tre varugrupper som hamnar högst på listan över vad som mest frekvent hamnar i svenskarnas varukorgar. I GfK:s nya Key Performance Indicator (KPI)-rapport som marknadsundersökningsinstitutet producerar varje år på uppdrag av DLF, konstateras även att alkoholfri öl är den varugrupp som uppvisar den största ökningen (+37,7%) vad gäller köpfrekvens.
De tre varugrupper som köps av flest hushåll (penetration) i Sverige är matfett (98,2), matbröd (97,9) och mjölk (97,6). Alkoholfri öl (+63,7%) har ökat sin penetration mest under året, följt av ölkorv (+30,0%) och solprodukter (+20,3%).
Rapporten mäter även dagligvarukedjornas penetration. Nästan alla (94,9%) hushåll i landet har någon gång under 2016 handlat i en ICA-butik. Det är en ökning med 0,5 procent sedan 2015. Därefter följer Coop, vars penetration för 2016 (75,7) innebär ett tapp på 2,1 procent från året innan.
Hämta en sammanfattning av GfKs KPI-rapport här (exklusivt för DLF NEWS läsare)
Rapporten avser 2016 och innehåller fakta från drygt 150 varugrupper nedbrutet på i stort sett samtliga (ett tjugotal) dagligvarukedjor. Rapporten tas fram exklusivt för DLFs medlemsföretag som internt och tillsammans med sina kunder kan analysera och diskutera åtgärder för hur man kan öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfälle för en specifik varugrupp.
Klicka här för att hämta den fullständiga KPI-rapporten (inloggning krävs)
(DLF NEWS)