Frukt och grönt den flitigast inhandlade varugruppen bland svenskarna

Frukt och grönt (74,4), Mjölk (51,2) och matbröd (39,5) är de tre varugrupper som hamnar högst på listan över vad som mest frekvent hamnar i svenskarnas varukorgar. I GfK:s nya Key Performance Indicator (KPI)-rapport som marknadsundersökningsinstitutet producerar varje år på uppdrag av DLF, konstateras även att alkoholfri öl är den varugrupp som uppvisar den största ökningen (+37,7%) vad gäller köpfrekvens.

De tre varugrupper som köps av flest hushåll (penetration) i Sverige är matfett (98,2), matbröd (97,9) och mjölk (97,6). Alkoholfri öl (+63,7%) har ökat sin penetration mest under året, följt av ölkorv (+30,0%) och solprodukter (+20,3%).

Rapporten mäter även dagligvarukedjornas penetration. Nästan alla (94,9%) hushåll i landet har någon gång under 2016 handlat i en ICA-butik. Det är en ökning med 0,5 procent sedan 2015. Därefter följer Coop, vars penetration för 2016 (75,7) innebär ett tapp på 2,1 procent från året innan.

Hämta en sammanfattning av GfKs KPI-rapport här (exklusivt för DLF NEWS läsare)

Rapporten avser 2016 och innehåller fakta från drygt 150 varugrupper nedbrutet på i stort sett samtliga (ett tjugotal) dagligvarukedjor. Rapporten tas fram exklusivt för DLFs medlemsföretag som internt och tillsammans med sina kunder kan analysera och diskutera åtgärder för hur man kan öka penetration, frekvens eller värde/inköpstillfälle för en specifik varugrupp.

Klicka här för att hämta den fullständiga KPI-rapporten (inloggning krävs)

(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Event

Årsmöte
17 maj, Berns Salonger, Stockholm
DLF-lunch
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Restaurang
Kundprofiler
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Academy
28 maj, ICAs lokaler, Solna
Academy
11 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Academy
3 oktober, Datum ej satt
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla