Costco Wholesale till Sverige
En av världens största varuhuskedjor, amerikanska lågprisjätten Costco Wholesale, etablerar sig i Sverige. Det rapporterar Dagens Industri. Det blir handelsplatsen Arninge Station i Täby norr om Stockholm som blir kedjans första etableringsort i Skandinavien. Den svenska butiken blir på 13 000 kvadratmeter, vilket är ungefär dubbelt så stort som en genomsnittlig Ica Maxi.
Det mesta av kedjans verksamhet finns i USA men man har även etablerat sig på andra håll i världen, däribland Europa med butiker i Frankrike, Spanien, England och Island. Hösten 2022 är det dags för Sverige.
Costco får bland andra Coop, Lidl, XXL, Sats, Apoteket och Systembolaget som grannar på den 35 000 kvadratmeter stora handelsplatsen i Arninge. Lågprisjätten har över 800 varuhus i världen, varav 500 i USA, och sysselsätter drygt 270 000 anställda. Det senaste räkenskapsåret omsatte Costco 1 400 miljarder SEK.
”Jag tror att de ligger väldigt rätt i tiden. Det som går bra i Sverige är dagligvaror och lågpris. Det är vad Costco har i sin affärsidé,” säger Jan Björk, vd för fastighetsägaren, fastighetsbolaget Trophi, till Dagens Industri.
Drygt hälften av Costcos försäljning är dagligvaror, men man säljer även sällanköpsvaror och inrymmer också optiker, apotek och däckverkstad. Costco-varuhusen har cirka 3700 artiklar, det vill säga mindre än hälften jämfört med en traditionell Supermarket eller ett ÖoB-varuhus.
De blivande huvudkonkurrenterna i Sverige är både lågpriskedjor som Jula, Rusta, Gekås, Ö&B och Dollar Store men även dagligvarukedjor som Ica, Coop och Willys.
”Jag är övertygad om att de är intresserade av fler etableringar i Norden, rimligtvis huvudstäderna och Göteborg och Malmö. Sedan kanske max två butiker till i Stockholm om några år”, säger Jan Björk.
Costcokonceptet är medlemsbaserat med en årlig avgift. I dag har man drygt 100 miljoner medlemmar. Jan Björk uppskattar att medlemsavgiften i Sverige hamnar på 300-400 kronor per år.
(DLF NEWS)