Convenience Stores Report 2021: Branschen börjar hämta sig och blickar framåt
Under den första pandemivåren för snart två år sedan såg det ut som om conveniencebranschens försäljning skulle bli katastrofal, men det stannade vid en kraftig nedgång för att ta rejäl fart igen under det tredje kvartalet.
Det framgår av Convenience Stores Report, där Convenience Stores Sweden i samarbete med HUI Research för tredje året i rad mäter den kvartalsvisa försäljningen i conveniencehandeln. Rapporten sammanfattar 2020 samt utvecklingen de tre senaste åren. Pandemin är förstås i fokus och enligt Convenience Stores Swedens vd Bengt Hedlund har branschen påverkats väldigt olika beroende på lägen. Han är dock optimistisk inför framtiden.
Starkt sista kvartal för conveniencehandeln
– Branschen återhämtade sig kraftigt under sista kvartalet 2021 med en ökning på 10%. Ökningen hade kunnat bli ytterligare lite högre om inte försäljningen fallit kraftigt under andra halvan av december då vi fick nya restriktioner, säger Bengt Hedlund i en kommentar till Convenience Stores Index för Q4 2021, som publiceras idag.
- Trots de nya restriktionerna så ser vi framåt. De två senaste kvartalen har fört oss allt närmare tiden innan pandemin, säger han.
Jämförbara data ger nu en allt tydligare bild av branschen, både före och under pandemin. Exempelvis omsatte conveniencehandeln med sina 4 100 enheter under 2020 totalt 25 miljarder SEK. Det är sett på fyra år en liten minskning, närmare bestämt med 0,4 procent.
– Vi ser också att kedjeanslutna butikers omsättning ökat med en procent medan friståendes minskat med sex procent. Butiksnärvaron finns även om det på sina håll är tufft och vi räknar med att komma starkare ur krisen. Inte minst tack vare att pandemin gett ett uppsving för den lokala handeln som samtidigt också gynnas av ökad digital konsumtion, säger Bengt Hedlund.
Hämta Convenience Stores Report 2021
Foto: 7-Eleven Sverige.
(DLF NEWS)