Bergendahls Food möter nya kundbehov med ny organisation

Efter en genomgripande genomlysning av verksamheten genomför Bergendahls Food nu en omorganisation som från och med idag delar in verksamheten i fyra affärsområden under ledning av koncernchef Peter Lund som VD för Bergendahls Food och med Mats Sjödahl som Inköpsdirektör och vice VD med det totala kommersiella ansvaret.

– I den nya värld vi lever i behöver vi skapa tydligare och kortare beslutsvägar som gör oss mer snabbrörliga och kostnadseffektiva. Min bedömning är att en förändring av arbetssätt och organisation är nödvändig för att vi ska få fullt fokus på försäljning och kunna frigöra kraft för fortsatt expansion av både detaljhandel och partihandel, säger Peter Lund, koncernchef för Bergendahls och ny VD för Bergendahls Food.

Konkret innebär omorganisationen att:

• City Gross butiksorganisation blir ett eget affärsområde lett av Henrik Weiden, till vilken regionchefer och etableringschef rapporterar.

• City Gross e-handel kvarstår som ett eget affärsområde under ledning av Pontus Andersson, som i frågor om exempelvis marknadsföring samarbetar nära butiksorganisationen.

• Johan Johnsson blir affärsområdeschef för Partihandel, som innefattar all varuförsörjning/logistik inklusive försäljning till kundbutiker.

• Ett nytt affärsområde kallat Sortiment innefattande Kategori Livs och Hem & Fritid skapas, med Mats Sjödahl som affärsområdeschef parallellt med uppdraget som Inköpsdirektör/vice VD.

Varje affärsområde blir en självständig resultatenhet med egen ledningsgrupp och totalt resultatansvar. En konsekvens av detta är att resurser inom stödfunktioner som ekonomi/controlling och HR fördelas på respektive affärsområde. Däremot fungerar funktionerna Marknad, Ekonomi, HR/Information/Säkerhet och IT tills vidare som centrala stabsfunktioner. Dan Lundqvist blir som CFO på Bergendahls stabschef med ansvar för samordningen av de centrala stabsfunktionerna inom Bergendahls Food med koncernens egna resurser.
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

Event

Mötesplats
29 augusti, Svensk Handel, Regeringsgatan 60, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, China Teatern & Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
Mötesplats
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Kunskap

Dagligvaruhandel
Rapporter
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Academy
11 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Academy
24 september, ICA, Svetsarvägen 16, Solna
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy.
För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

Ett urval av dlf:s medlemsföretag