citygross-news

Bergendahls Food möter nya kundbehov med ny organisation

Efter en genomgripande genomlysning av verksamheten genomför Bergendahls Food nu en omorganisation som från och med idag delar in verksamheten i fyra affärsområden under ledning av koncernchef Peter Lund som VD för Bergendahls Food och med Mats Sjödahl som Inköpsdirektör och vice VD med det totala kommersiella ansvaret.

– I den nya värld vi lever i behöver vi skapa tydligare och kortare beslutsvägar som gör oss mer snabbrörliga och kostnadseffektiva. Min bedömning är att en förändring av arbetssätt och organisation är nödvändig för att vi ska få fullt fokus på försäljning och kunna frigöra kraft för fortsatt expansion av både detaljhandel och partihandel, säger Peter Lund, koncernchef för Bergendahls och ny VD för Bergendahls Food.

Konkret innebär omorganisationen att:

• City Gross butiksorganisation blir ett eget affärsområde lett av Henrik Weiden, till vilken regionchefer och etableringschef rapporterar.

• City Gross e-handel kvarstår som ett eget affärsområde under ledning av Pontus Andersson, som i frågor om exempelvis marknadsföring samarbetar nära butiksorganisationen.

• Johan Johnsson blir affärsområdeschef för Partihandel, som innefattar all varuförsörjning/logistik inklusive försäljning till kundbutiker.

• Ett nytt affärsområde kallat Sortiment innefattande Kategori Livs och Hem & Fritid skapas, med Mats Sjödahl som affärsområdeschef parallellt med uppdraget som Inköpsdirektör/vice VD.

Varje affärsområde blir en självständig resultatenhet med egen ledningsgrupp och totalt resultatansvar. En konsekvens av detta är att resurser inom stödfunktioner som ekonomi/controlling och HR fördelas på respektive affärsområde. Däremot fungerar funktionerna Marknad, Ekonomi, HR/Information/Säkerhet och IT tills vidare som centrala stabsfunktioner. Dan Lundqvist blir som CFO på Bergendahls stabschef med ansvar för samordningen av de centrala stabsfunktionerna inom Bergendahls Food med koncernens egna resurser.
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Kungsträdgården, Stockholm
Mötesplats
15 mars, Stockholm Waterfron Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
Mötesplats
14 juni, NOTERA DATUMET! Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • Nordic Sugar
  • Lantmannen Unibake
  • Del Mat
  • Grays
  • jastbolagetlogo
  • Redbull_logo_png
dv-online

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
+Visa fler
Butikshylla-teckning

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Öppen för alla
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
+Visa fler
lidlfasad

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla