citygross-news

Bergendahls Food möter nya kundbehov med ny organisation

Efter en genomgripande genomlysning av verksamheten genomför Bergendahls Food nu en omorganisation som från och med idag delar in verksamheten i fyra affärsområden under ledning av koncernchef Peter Lund som VD för Bergendahls Food och med Mats Sjödahl som Inköpsdirektör och vice VD med det totala kommersiella ansvaret.

– I den nya värld vi lever i behöver vi skapa tydligare och kortare beslutsvägar som gör oss mer snabbrörliga och kostnadseffektiva. Min bedömning är att en förändring av arbetssätt och organisation är nödvändig för att vi ska få fullt fokus på försäljning och kunna frigöra kraft för fortsatt expansion av både detaljhandel och partihandel, säger Peter Lund, koncernchef för Bergendahls och ny VD för Bergendahls Food.

Konkret innebär omorganisationen att:

• City Gross butiksorganisation blir ett eget affärsområde lett av Henrik Weiden, till vilken regionchefer och etableringschef rapporterar.

• City Gross e-handel kvarstår som ett eget affärsområde under ledning av Pontus Andersson, som i frågor om exempelvis marknadsföring samarbetar nära butiksorganisationen.

• Johan Johnsson blir affärsområdeschef för Partihandel, som innefattar all varuförsörjning/logistik inklusive försäljning till kundbutiker.

• Ett nytt affärsområde kallat Sortiment innefattande Kategori Livs och Hem & Fritid skapas, med Mats Sjödahl som affärsområdeschef parallellt med uppdraget som Inköpsdirektör/vice VD.

Varje affärsområde blir en självständig resultatenhet med egen ledningsgrupp och totalt resultatansvar. En konsekvens av detta är att resurser inom stödfunktioner som ekonomi/controlling och HR fördelas på respektive affärsområde. Däremot fungerar funktionerna Marknad, Ekonomi, HR/Information/Säkerhet och IT tills vidare som centrala stabsfunktioner. Dan Lundqvist blir som CFO på Bergendahls stabschef med ansvar för samordningen av de centrala stabsfunktionerna inom Bergendahls Food med koncernens egna resurser.
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

Mötesplats
5 oktober, Vinterträdgården, Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
24 november, Operaterassen, Stockholm
Mötesplats
15 mars, NOTERA DATUMET! Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • Fazer
  • logo18-2x
  • Storck
  • Delifrance
  • Tredo
  • Henkel-Logo
noodles-560657_1920

Varugrupps­rapport från GfK

KPI-rapporten (för 2016) innehåller fakta från över 150 varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Kunskap

Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
+Visa fler
girl-pink-trolley

Introduktion till dagligvarubranschen

13 september 2017, kl. 9.30 – 16.30
Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm

Läs mer

Academy

Öppen för alla
13 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Öppen för alla
5 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park
Öppen för alla
18 oktober, 19 oktober, Steningevik, Märsta
+Visa fler
coop-konsum-interior-medarbetare-002

DLF Kundprofiler – Coop

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla