Axfoods delårsrapport: Butiksomsättningen upp 4,0 procent, starkaste rörelse­resultatet för ett kvartal någonsin

Axfood-koncernen redovisar en vinst före skatt på 618 miljoner SEK för tredje kvartalet 2018, att jämföra med vinsten på 602 miljoner för motsvarande kvartal 2017. Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 12 050 miljoner SEK, en ökning med 4,1 procent. Butiksomsättningen ökade med 4,0 procent under kvartalet. Rörelseresultatet hamnade på 620 miljoner SEK, upp 2,6 procent från fjolåret. Försäljningen av egna märkesvaror ökade ett snäpp, från 29,3 till 29,4 procent. Det framgår av Axfoods delårsrapport som publicerades idag.

− Axfood växte bra under tredje kvartalet och vi stärkte vår position på marknaden. Den varma, torra sommaren påverkade verksamheten både positivt och negativt. Willys hade en urstark utveckling, samtidigt som Axfood Snabbgross toppade med en tillväxt på drygt 11 procent, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow i en rapportkommentar.

Det ihållande och mycket varma sommarvädret blev en utmaning för logistiken. Fokus låg på att trots värmeböljan bibehålla en hög servicegrad mot butikerna. Det innebar konkret att tidigare års förväntade volymer överskreds för ett antal varor. För att säkerställa kylkedjan krävdes fler lastbilar. De extra kostnaderna för dessa åtgärder drog ned lönsamheten. Trots det redovisar Axfood sitt bästa rörelseresultat för ett kvartal sedan koncernen bildades, konstaterar Balkow.

I samband med rapportpubliceringen meddelades också att grossistbolaget Dagab planerar för ett högautomatiserat lager i Stockholm. Enheten ska kunna hantera leveranser både till butiker och e-handelskunder. Ambitionen är att ha lagret i drift 2023.

Inför framtiden planerar Axfood att dra nytta av den medvind man har och fortsätta utveckla verksamheten, inte minst det digitaliserade kundmötet. Ny teknik ska användas för att öka automatiseringsgraden i hela koncernen. Automationen kommer att leda till nya processer och arbetssätt i hela värdekedjan.

Ett annat viktigt mål för Axfood är att ha uppnått en klimatneutral verksamhet senast år 2020. De egna transportutsläppen är en viktig del av klimatpåverkan, och för att klara målet kommer man att investera i en mer fossilfri fordonsflotta som drivs på flytande biogas. Sedan tidigare har man lastbilar som går på etanol, el och raps.

Läs Axfoods kvartalsrapport i sin helhet
(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla