Axfoods delårsrapport: Ökad marknadsandel och försäljning av egna märkesvaror

Axfoods omsättning levde inte riktigt upp till marknadens förväntningar under årets första kvartal, men resultatet blev samtidigt bättre än väntat. Vinsten ökade jämfört med föregående år. Det visar Axfoods delårsrapport som publicerades idag.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 434 miljoner SEK, jämfört med 396 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet hamnade på 435 miljoner SEK (397), upp 9,6 procent från första kvartalet i fjol. Försäljningen steg från 10 639 miljoner till 11 444 miljoner SEK.

Försäljningen av egna märkesvaror fortsatte öka. I slutet av årets första kvartal var andelen uppe i 28,7 procent (28,4).

Tack vare butikernas starka omsättningstillväxt (+ 9,7 %) och den kraftigt ökade e-handelsförsäljningen fortsätter bolaget att ta marknadsandelar. Särskilt Willys-butikerna gick bra under kvartalet enligt Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow. Enligt Balkows rapportkommentar har nätförsäljningen en positiv effekt på Axfoods totala försäljning, men fortsätter samtidigt att belasta resultatet. Axfoods nätsatsningar når nu 5 miljoner konsumenter.

Läs Axfoods delårsrapport

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla