Axfoods delårsrapport: Ökad marknadsandel och försäljning av egna märkesvaror

Axfoods omsättning levde inte riktigt upp till marknadens förväntningar under årets första kvartal, men resultatet blev samtidigt bättre än väntat. Vinsten ökade jämfört med föregående år. Det visar Axfoods delårsrapport som publicerades idag.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 434 miljoner SEK, jämfört med 396 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet hamnade på 435 miljoner SEK (397), upp 9,6 procent från första kvartalet i fjol. Försäljningen steg från 10 639 miljoner till 11 444 miljoner SEK.

Försäljningen av egna märkesvaror fortsatte öka. I slutet av årets första kvartal var andelen uppe i 28,7 procent (28,4).

Tack vare butikernas starka omsättningstillväxt (+ 9,7 %) och den kraftigt ökade e-handelsförsäljningen fortsätter bolaget att ta marknadsandelar. Särskilt Willys-butikerna gick bra under kvartalet enligt Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow. Enligt Balkows rapportkommentar har nätförsäljningen en positiv effekt på Axfoods totala försäljning, men fortsätter samtidigt att belasta resultatet. Axfoods nätsatsningar når nu 5 miljoner konsumenter.

Läs Axfoods delårsrapport

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

Event

Stora Dagligvarudagen
4 oktober, China Teatern & Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
Innoday
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Kunskap

Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Index / Marknads­information
Restaurang
Index / Marknads­information
Dagligvaruhandel
Rapporter
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
+Visa fler

Academy

Academy
24 september, FULLBOKAT! ICA, Svetsarvägen 16, Solna
Academy
3 oktober, FULLBOKAT! Coops lokaler, Solna Business Park, Englundavägen 4
Academy
11 oktober, Scandic Continental, Stockholm
+Visa fler