Axfoods delårsrapport: Ökad marknadsandel och försäljning av egna märkesvaror

Axfoods omsättning levde inte riktigt upp till marknadens förväntningar under årets första kvartal, men resultatet blev samtidigt bättre än väntat. Vinsten ökade jämfört med föregående år. Det visar Axfoods delårsrapport som publicerades idag.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till 434 miljoner SEK, jämfört med 396 miljoner motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet hamnade på 435 miljoner SEK (397), upp 9,6 procent från första kvartalet i fjol. Försäljningen steg från 10 639 miljoner till 11 444 miljoner SEK.

Försäljningen av egna märkesvaror fortsatte öka. I slutet av årets första kvartal var andelen uppe i 28,7 procent (28,4).

Tack vare butikernas starka omsättningstillväxt (+ 9,7 %) och den kraftigt ökade e-handelsförsäljningen fortsätter bolaget att ta marknadsandelar. Särskilt Willys-butikerna gick bra under kvartalet enligt Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow. Enligt Balkows rapportkommentar har nätförsäljningen en positiv effekt på Axfoods totala försäljning, men fortsätter samtidigt att belasta resultatet. Axfoods nätsatsningar når nu 5 miljoner konsumenter.

Läs Axfoods delårsrapport

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Event

DLF-lunch
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
14 juni, Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
Dagligvaruhandel
Index / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler
Restaurang
Index / Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Marknads­information
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Academy
28 maj, FULLBOKAT! ICAs lokaler, Solna
Academy
11 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Academy
3 oktober, Datum ej satt
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla