Axfoods delårsrapport för Q3: Rörelse­marginalen ökade till 5,9 procent; E-handeln upp 120 procent!

Axfood-koncernens omsättning under årets tredje kvartal ökade med 5,5 procent till 13 426 miljoner SEK (12 731). Willys och Snabbgross omsättningsökningar motverkades delvis av en minskad nettoomsättning för Hemköp. Axfood-gruppens butiksomsättning (egenägda butiker och Hemköp franchise) uppgick till 11 503 miljoner SEK, en ökning med 7,6 procent. För jämförbara butiker var tillväxten 5,9 procent.

Koncernens rörelseresultat för det tredje kvartalet ökade med 11,3 procent till 796 miljoner SEK (715). Rörelsemarginalen uppgick till 5,9 procent (5,6).

– Tredje kvartalets resultat var starkt och trots utmaningar inom delar av verksamheten förbättrade vi vår lönsamhet. Resultatökningen om 11,3 procent förklaras framförallt av den goda butiksomsättningstillväxten och en effektiv logistik som väl kompenserade för de negativa effekterna från Eurocash och vissa Hemköpsbutiker, skriver Axfoods koncernchef och vd Klas Balkow i en rapportkommentar.

Den pågående Coronapandemin fortsätter att påverka konsumenternas köpbeteende, men inte på samma sätt som under årets första hälft. Bland annat fortsatte dagligvaru­marknaden att gynnas av att konsumtionen av mat i hemmen ökat eftersom många avstår från café- och restaurangbesök. Gränshandelsförsäljningen låg kvar på väldigt låga nivåer till följd av att Norge upprätthållit karantänskravet mot Sverige mot viktiga gränshandelsregioner under delar av, eller hela tredje kvartalet.

Axfoods e-handelstillväxt fortsatte att vara exceptionellt hög – ökningen under kvartalet överträffade marknaden och uppgick till 120 procent. Leveranssättet upphämtning i butik växte betydligt snabbare än hemleverans, både för marknaden och Axfood. Den totala e-handelstillväxten enligt Sveriges Dagligvaruhandels (SvDH) dagligvaruindex uppgick under kvartalet till 100,9 procent.

Andelen egna märkesvaror av Axfood-gruppens totala butiksomsättning ökade under årets tredje kvartal till 30,6 procent (30,2).

Hämta Axfoods kvartalsrapport
(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

Kunskap

Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Index / Marknads­information
Restaurang
Index / Marknads­information
+Visa fler

Academy

Academy
13 april, 14 april
Academy
9 november, 10 november
+Visa fler