Axfoods delårsrapport för Q3: Bergendahlsförvärvet slutfört i oktober; E-handeln växte snabbare än marknaden

Axfoodkoncernens omsättning uppgick till 13 723 miljoner SEK (13 426), en ökning med 2,2 procent under årets tredje kvartal. Axfoodgruppens butiksomsättning ökade med 0,7 procent till 11 589 miljoner SEK.

Rörelseresultatet, inklusive jämförelsestörande poster på 18 miljoner SEK för integrationen med Bergendahls, uppgick till 793 miljoner SEK (796). Rörelsemarginalen hamnade på 5,8 procent (5,9).

Axfood befinner sig i en spännande tid med febril aktivitet i alla delar av koncernen, konstaterar Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow i sin rapportkommentar. I somras aviserade man stora satsningar för att optimera sin logistikplattform, och dessutom har Konkurrensverket godkänt förvärvet av parti­handelsverksamheten Bergendahls Food AB och minoritets­posten i City Gross Sverige AB, en affär som slutfördes 1 oktober.

– Axfood summerar ett kvartal som påverkats av höga jämförelsetal och en låg matprisinflation. Vi levererade en hög lönsamhet och ökade resultatet justerat för integrations­kostnader kopplat till Bergendahlsförvärvet. Axfood växte återigen snabbare än marknaden inom e-handeln och vi fortsätter utveckla vårt digitala erbjudande för att attrahera olika typer av kundgrupper, kommenterar Balkow.

Efterfrågan på den svenska dagligvarumarknaden fortsatte vara stark under kvartalet till följd av konsumenternas ändrade köpbeteende under pandemin. Situationen för butiker i centrala storstadslägen och i gränshandeln mot Norge var däremot mer utmanande. Allt eftersom pandemi­restriktionerna har lättats har dock kundtillströmningen ökat och situationen på café- och restaurangmarknaden ljusnat.

Axfoods e-handelstillväxt uppgick till 8,9 procent, och netto­omsättningen totalt uppgick till 728 miljoner SEK (669) vilket innebär att man på nytt överträffade marknaden. Tillväxten inom e-handeln mot konsument var betydligt lägre än tidigare på grund av höga jämförelsetal och som en följd av att många konsumenter återgått till att handla i fysiska butiker. Enligt Axfood kan ökningen förklaras med tillväxt i jämförbara enheter samt av Willys och Hemköps utrullning till nya orter och fler butiker.

Andelen egna märkesvaror av Axfoodgruppens butiks­omsättning uppgick till 30,3 procent (30,6).

Hämta Axfoods kvartalsrapport

Foto: Stefan Nilsson
(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News