Axfoods delårsrapport för Q1: E-handeln ökade med 139 procent; andelen EMV nära 32 procent

Axfoodkoncernens omsättning uppgick till 13 203 miljoner SEK första kvartalet 2021, en ökning med 1,0 procent från motsvarande period ifjol. Willys ökade nettomsättning (+3,2%) motverkades delvis av en minskad nettoomsättning för Hemköp och Snabbgross och ett omsättningstapp för Dagab mot servicehandeln.

Axfoodgruppens butiksomsättning ökade med 2,4 procent till 11 757 miljoner SEK. Jämförbara butiker ökade med 0,5 procent. Rörelseresultatet hamnade på 565 miljoner SEK, upp 3,9 procent från fjolåret. Rörelsemarginalen uppgick till 4,3 procent (4,2).

– Axfood fick en stabil start på det nya året men butiks­omsättningstillväxten om 2,4 procent var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal. Utöver en negativ kalender­effekt jämförs detta kvartal med ett första kvartal föregående år som var kraftigt påverkat av bunkringen, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow i en rapportkommentar.

Konsumenternas ändrade köpbeteenden under corona­pandemin fortsatte att påverka dagligvarumarknaden under det första kvartalet. Konsumtionen av mat i hemmen låg kvar på en hög nivå eftersom många avstod från att besöka caféer och restauranger. Även om efterfrågan totalt sett var hög inom dagligvaruhandeln var situationen utmanande för delar av marknaden, exempelvis för centralt belägna butiker i storstäder och i gränshandeln.

E-handelstillväxten var på nytt mycket hög. Axfoods e-handel mot konsument växte återigen mer än marknaden och uppgick till 1 109 miljoner SEK, en ökning med 139 procent. Förklaringen är en stark tillväxt i jämförbara enheter samt av Willys och Hemköps utrullning till nya orter och fler butiker. Enligt Dagligvaruindex (SvDH) ökade e-handeln med 128 procent under första kvartalet. Det populärare leveranssättet upphämtning i butik ökade med 227 procent, medan hem­leveranser ökade med 70 procent.

Andelen egna märkesvaror av Axfood-gruppens totala butiks­omsättning under årets tredje kvartal uppgick till 31,7 procent (31,2).

Hämta Axfoods kvartalsrapport

Foto: Stefan Nilsson
(DLF NEWS)

Dela:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

Kontaktuppgifter





På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News