hemkop-kaffehylla

Axfood växte snabbare än marknaden 2016

Axfood summerar 2016 som ett strålande försäljningsår då man stärkte sin position på den svenska marknaden. Netto­omsättningen ökade med 5,1 procent till 43 355 miljoner SEK. Det kan jämföras med marknaden som helhet som ökade med 2,3 procent. Rörelseresultatet för helåret uppgick till 1 902 miljoner SEK, att jämföra med 1 760 miljoner föregående år.

Alla bolag inom koncernen hade en bra lönsamhets­utveckling, främst tack vare den starka försäljningstillväxten. Butiksomsättningen i egna butiker och Hemköp franchise ökade med 4,5 procent till 35 865 miljoner SEK. Hemköp gick bäst och ökade sitt rörelseresultat med 17,6 procent under året.

”För 2016 var målet att prioritera tillväxt med bibehållen lönsamhet. Det är precis vad vi har gjort. Alla bolag inom koncernen levde upp till mina förväntningar,” säger Axfoods vd och koncernchef Anders Strålman i sin rapport­kommentar.

Under 2017 fortsätter utrullningen av Axfoods e-handels­satsning. Willys planerar att erbjuda e-handel i ytterligare 20 städer och Hemköp utökar med 10 städer.

”Med utgångspunkt i näthandeln med alla våra varumärken, inklusive mat.se, har vi bra förutsättningar att kunna öka försäljningen framöver. På så sätt kan vi också snabbare nå den kritiska volym som behövs för att få lönsamhet inom e-handeln,” kommenterar Anders Strålman.

För 2017 är prognosen ett rörelseresultat i linje med det utfall man uppnådde i fjol.

Läs Axfoods bokslutskommunike i sin helhet.
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Kungsträdgården, Stockholm
Mötesplats
15 mars, Stockholm Waterfron Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
Mötesplats
14 juni, NOTERA DATUMET! Vasateatern, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • sales-support-sweden
  • Fazer
  • Michaud Nordic logo
  • Lindahls mejeri
  • Rootfruit
  • SC Johnson
dv-online

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
+Visa fler
Modern web network and internet telecommunication technology, big data storage and cloud computing computer service business concept: server room interior in datacenter in blue light

Bättre affärer med POS- och kundkortsdata

16 november 2017, kl 9.30 – 17.00
Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm

Läs mer

Academy

Öppen för alla
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
+Visa fler
coop-konsum-interior-medarbetare-002

DLF Kundprofiler – Coop

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla