Axfood startar nätapotek

Det marknadsledande nätapoteket Apotea får snart konkurrens från en ny aktör. Det är det nya e-handelsbolaget Hubia, där Axfood är en av delägarna, som nu ligger i startgroparna med att starta ett nytt nätapotek i Sverige under ett än så länge okänt varumärke. Övriga delägare i Hubia är Axel Johnsons investeringsbolag Novax och entreprenörerna bakom LensOn, en av Europas största e-handelsbutiker för kontaktlinser och glasögon.

Enligt uppgift ska det nya nätapoteket använda sig av Axel Johnson-gruppens existerande distributionsnät, främst Hemköp- och Willys-butikerna, för att med hjälp av dessa snabbt kunna komma igång med leveranser av apoteksprodukter i stor skala.

I dag kan man bara köpa receptfria läkemedel i Axfoods butiker. Bolagets planerade nätapotekslansering skulle göra det möjligt för Willys och Hemköps e-handelskunder att på sikt också kunna handla receptbelagda läkemedel.

− Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Axfood vd och koncernchef Klas Balkow i ett pressmeddelande.

Den svenska apoteksmarknaden omsatte i fjol cirka 40 miljarder SEK, och e-handeln är den del som växer snabbast. Enligt Sveriges Apoteksförenings branschrapport 2017 svarar apotekens e-handel för 4,3 procent av omsättningen och 5,4 procent av den totala volymen på öppenvårdsmarknaden.
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

Event

Mötesplats
29 augusti, Svensk Handel, Regeringsgatan 60, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, China Teatern & Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
Mötesplats
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Kunskap

Dagligvaruhandel
Rapporter
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Academy
11 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Academy
24 september, ICA, Svetsarvägen 16, Solna
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

På DLF Service AB värnar vi om en hög nivå av skydd för din personliga integritet. Genom att bocka i rutan, samtycker du till att vi behandlar personuppgifter om dig i enlighet med vår integritetspolicy.
För mer information gå in på www.dlf.se/integritetspolicy.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

Ett urval av dlf:s medlemsföretag