Axfood startar nätapotek
Det marknadsledande nätapoteket Apotea får snart konkurrens från en ny aktör. Det är det nya e-handelsbolaget Hubia, där Axfood är en av delägarna, som nu ligger i startgroparna med att starta ett nytt nätapotek i Sverige under ett än så länge okänt varumärke. Övriga delägare i Hubia är Axel Johnsons investeringsbolag Novax och entreprenörerna bakom LensOn, en av Europas största e-handelsbutiker för kontaktlinser och glasögon.
Enligt uppgift ska det nya nätapoteket använda sig av Axel Johnson-gruppens existerande distributionsnät, främst Hemköp- och Willys-butikerna, för att med hjälp av dessa snabbt kunna komma igång med leveranser av apoteksprodukter i stor skala.
I dag kan man bara köpa receptfria läkemedel i Axfoods butiker. Bolagets planerade nätapotekslansering skulle göra det möjligt för Willys och Hemköps e-handelskunder att på sikt också kunna handla receptbelagda läkemedel.
− Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Axfood vd och koncernchef Klas Balkow i ett pressmeddelande.
Den svenska apoteksmarknaden omsatte i fjol cirka 40 miljarder SEK, och e-handeln är den del som växer snabbast. Enligt Sveriges Apoteksförenings branschrapport 2017 svarar apotekens e-handel för 4,3 procent av omsättningen och 5,4 procent av den totala volymen på öppenvårdsmarknaden.
(DLF NEWS)