natbutik

Axfood startar nätapotek

Det marknadsledande nätapoteket Apotea får snart konkurrens från en ny aktör. Det är det nya e-handelsbolaget Hubia, där Axfood är en av delägarna, som nu ligger i startgroparna med att starta ett nytt nätapotek i Sverige under ett än så länge okänt varumärke. Övriga delägare i Hubia är Axel Johnsons investeringsbolag Novax och entreprenörerna bakom LensOn, en av Europas största e-handelsbutiker för kontaktlinser och glasögon.

Enligt uppgift ska det nya nätapoteket använda sig av Axel Johnson-gruppens existerande distributionsnät, främst Hemköp- och Willys-butikerna, för att med hjälp av dessa snabbt kunna komma igång med leveranser av apoteksprodukter i stor skala.

I dag kan man bara köpa receptfria läkemedel i Axfoods butiker. Bolagets planerade nätapotekslansering skulle göra det möjligt för Willys och Hemköps e-handelskunder att på sikt också kunna handla receptbelagda läkemedel.

− Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Axfood vd och koncernchef Klas Balkow i ett pressmeddelande.

Den svenska apoteksmarknaden omsatte i fjol cirka 40 miljarder SEK, och e-handeln är den del som växer snabbast. Enligt Sveriges Apoteksförenings branschrapport 2017 svarar apotekens e-handel för 4,3 procent av omsättningen och 5,4 procent av den totala volymen på öppenvårdsmarknaden.
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Kungsträdgården, Stockholm
Mötesplats
15 mars, Stockholm Waterfron Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
Mötesplats
14 juni, NOTERA DATUMET! Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • logo06-2x
  • ineko-logo
  • Mörkö_detaljhandel
  • Kronleins
  • Noapotions
  • logo09-2x
dv-online

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
+Visa fler
Butikshylla-teckning

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Öppen för alla
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
Endast för medlemmar
Datum ej satt
+Visa fler
lidlfasad

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla