Axfood lägger bud på Mat.se

Axfood har lagt bud på matleverantören Mat.se för 554 miljoner SEK eller 17 kronor kontant för varje aktie i bolaget. Det rapporterar flera nyhetskällor i dag. Budet, som till en början var hemligt, motsvarar en premie om 119 procent jämfört med stängningskursen om 7,75 kronor för Matse Holdings aktie på First North 9 december.

Ett villkor för att affären ska bli av är att budet måste accepteras av ägare till totalt 90 procent av aktierna i Mat.se.
 
”Syftet med förvärvet av mat.se är att påskynda och utveckla vår digitala satsning. Förutom att deras verksamhet kompletterar vår organisation och våra resurser har de en företagskultur som passar Axfood”, säger Axfoods koncernchef Anders Strålman i en kommentar till Svenska Dagbladet.

Förvärvet av Mat.se innebär inte att Axfood kommer att överge utvecklingen av Willys och Hemköps egna e-handelssatsningar, betonar Strålman. I skrivande stund har Axfoods bud accepterats av Mat.se:s sex största ägare, bland annat Gavia Food och Isac Brandberg. Deras innehav motsvarar 83,2 procent av bolaget. I och med detta anser de flesta bedömare det vara mycket troligt att affären blir av. 

Utsikterna för den svenska dagligvaruhandelns internethandel ser bättre ut än på länge. I en intervju med Bloomberg News säger ICAs koncernchef Per Strömberg att näthandeln med dagligvaror sannolikt kommer att svara för cirka 5 procent av Sverigemarknadens totala försäljning 2020. Det kan jämföras med dagens 1,6-1,7 procent. För ICAs del bedömer Strömberg att omkring 300-350 svenska Ica-butiker kommer att vara anslutna till bolagets online-plattform om 2-3 år.
(DLF NEWS)

Dela:
Gillar du artikeln?

.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

DLF News

+ Visa fler

Events

Mötesplats
15 mars, Stockholm Waterfron Congress Centre
Årsmöte
17 maj, Berns Salonger, Stockholm
Mötesplats
14 juni, NOTERA DATUMET! Vasateatern, Stockholm
Mötesplats
4 oktober, Stockholm
DLF-lunch
22 november, Operaterassen, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

Dagligvaror online

En rapport om utvecklingen för näthandeln med dagligvaror i Sverige, producerad av Marketing Clinic på uppdrag av DLF.

Läs mer

Kunskap

Dagligvaruhandel
Marknads­information / Rapporter
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler / Marknads­information
Restaurang
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler / Marknads­information
+Visa fler

EMV-andelar per varukategori och kedja

GfK-rapport med fakta om EMV-andelar (värde och volym) för hundratals varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Academy

Öppen för alla
6 mars, FULLBOKAT! Englundavägen 4, Solna Business Park
Endast för medlemmar
12 april, FULLBOKAT! Scandic Anglais, Stockholm
Endast för medlemmar
Datum ej satt
+Visa fler

DLF Kundprofiler – Lidl

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla