Axfood lägger bud på Mat.se
Axfood har lagt bud på matleverantören Mat.se för 554 miljoner SEK eller 17 kronor kontant för varje aktie i bolaget. Det rapporterar flera nyhetskällor i dag. Budet, som till en början var hemligt, motsvarar en premie om 119 procent jämfört med stängningskursen om 7,75 kronor för Matse Holdings aktie på First North 9 december.
Ett villkor för att affären ska bli av är att budet måste accepteras av ägare till totalt 90 procent av aktierna i Mat.se.
”Syftet med förvärvet av mat.se är att påskynda och utveckla vår digitala satsning. Förutom att deras verksamhet kompletterar vår organisation och våra resurser har de en företagskultur som passar Axfood”, säger Axfoods koncernchef Anders Strålman i en kommentar till Svenska Dagbladet.
Förvärvet av Mat.se innebär inte att Axfood kommer att överge utvecklingen av Willys och Hemköps egna e-handelssatsningar, betonar Strålman. I skrivande stund har Axfoods bud accepterats av Mat.se:s sex största ägare, bland annat Gavia Food och Isac Brandberg. Deras innehav motsvarar 83,2 procent av bolaget. I och med detta anser de flesta bedömare det vara mycket troligt att affären blir av.
Utsikterna för den svenska dagligvaruhandelns internethandel ser bättre ut än på länge. I en intervju med Bloomberg News säger ICAs koncernchef Per Strömberg att näthandeln med dagligvaror sannolikt kommer att svara för cirka 5 procent av Sverigemarknadens totala försäljning 2020. Det kan jämföras med dagens 1,6-1,7 procent. För ICAs del bedömer Strömberg att omkring 300-350 svenska Ica-butiker kommer att vara anslutna till bolagets online-plattform om 2-3 år.
(DLF NEWS)