Dagligvaruindustrins färdplan för fossilfri konkurrenskraft

Ladda ner färdplanen

En fossilfri dagligvaruindustri 2045

Inom ramen för Fossilfritt Sverige har 22 branscher, däribland dagligvaruindustrin, tagit fram färdplaner för att visa hur de kan stärka sin konkurrenskraft genom att bli fossilfria eller klimatneutrala. Dagligvaru­industrins färdplan har som syfte att visa hur vår bransch kan bidra till det nationella klimatmålet och därigenom också bidra till att göra Sverige ledande i den gröna omställningen.

Ett viktigt verktyg i er omställning

Vår färdplan utgör ett stöd i er omställning till en fossilfri värdekedja. Färdplanen fungerar som en verktygslåda och innehåller såväl delmål att ta sikte på, som tydliga exempel på var ni har störst möjlighet att göra skillnad samt på vilket sätt. Vi listar även uppmaningar till berörda intressenter i värdekedjan samt politiken – parter som påverkar möjligheten att uppnå en fossilfri dagligvaruindustri.

Skriv på färdplanen!

Genom att signera Dagligvaruindustrins färdplan visar ni som medlems­företag att ni står bakom ambitionen i färdplanen om en fossilfri dagligvaruindustri 2045. Att signera färdplanen är inget juridiskt bindande åtagande, utan ska ses som ett tydligt signalvärde.


Följande medlemsföretag har skrivit under Färdplanen

Arla Foods
Arvid Nordquist
Atria Sweden
Bridor
Cloetta Sverige
Essity Hygiene and Health
Estrella
Europe Foods Sverige
Fazer Bageri
Fazer Sweden
Food Collective
Foodmark
Guldfågeln
Henkel Norden
HKScan Sweden
Ingelsta Kalkon
Lantmännen Unibake
Leksands Knäckebröd
L’Oréal Sverige
Melitta Nordic
Midsona Sverige
Mondelez Sverige
Nestlé Sverige
O. Kavli
Orkla Care
Orkla Confectionery & Snacks Sverige
Orkla Foods Sverige
Orkla Wound Care
Polarbröd
Pågen
Santa Maria
Saturnus
SIA Glass
Sproud International
Swedish Match NE
Svegro
Tage Lindblom
Unilever Sverige
Valio Sverige
Vitamin Well