Prissättning för ökad lönsamhet

Datum ej satt

Bli bättre på lönsam prissättning!

En av de största utmaningarna för en dagligvaruleverantör är att få betalt för de mervärden som man erbjuder.

Under detta heldagsseminarium får ni lära er hur ni kan utveckla er prissättning och tjäna mer pengar. Seminariet, som är skräddarsytt exklusivt för DLFs medlemmar, är mycket uppskattat.

Under dagen går vi igenom hur man skapar en vidareutvecklad prisstrategi, hur man kan prissätta utifrån konsumenternas betalningsvilja, hur man kan bygga en mer lönsam rabattstruktur för kunderna och vilka steg man bör ta för att lyckas.

Föreläsningsmoment varvas med övningar under hela dagen.

KURSLEDARE

Per Högberg

Kursen leds av Per Högberg, Grundare och Senior Partner på PriceGain.

Agenda

Introduktion till prissättning

  • Varför utveckla sin prissättning? Prissättningens påverkan på lönsamheten.
  • Förhandlingssituationen – hur undviker vi att vi ger bort våra mervärden?

Prissätta utifrån betalningsvilja istället för kostnaderna

  • Varför ska vi prissätta utifrån marknaden och inte kostnaderna?
  • Hur ska vi prisdifferentiera våra erbjudanden?
  • Hur kan vi ta reda på vad konsumenterna faktiskt vill betala?
  • Kan man optimera priserna så att både omsättning, lönsamhet och antal sålda varor ökar trots att det genomsnittliga priset är oförändrat?
  • Kan jag ta reda på priset och vilken lönsamhet jag kommer att få innan jag lägger ner tid och kostnader för att ta fram en ny produkt?
  • Hur prissätter man gentemot EMV?

Rabatter till kunderna (grossisterna)

  • Hur kan vi utveckla vår rabattstruktur?
  • Vilka incitament skall vi ge till våra kunder och hur belönar vi dessa? Pris efter prestation istället för råvarupriser
  • Hur mäter vi och följer upp kundernas prestationer?

Vägen mot ökad lönsamhet

  • Hur får vi med oss vår egen organisation i förändringsarbetet?
  • Hur får vi med oss våra kunder och handlarna?
  • Vilka hinder måste vi ta oss förbi för att lyckas?
  • Sälja lönsamhet istället för rabatter och volym

Målgrupp

I första hand VD, marknads-, försäljnings- och ekonomidirektörer samt övriga funktioner i ledningsgruppen.

FAKTA

Prissättning för ökad lönsamhet

Datum ej satt

DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Stockholm
Academy
7 mars, 3 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park
Innoday
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm
Foodservice
12 juni, NOTERA DATUMET! Stockholm
Academy
16 oktober, 17 oktober, Best Western, Bromma

Event

DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Stockholm
Innoday
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm
Foodservice
12 juni, NOTERA DATUMET! Stockholm
+Visa fler

Kunskap

Dagligvaruhandel / Restaurang
Principer och hållningar
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Guidelines / Rapporter
Restaurang
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
+Visa fler

Academy

Academy
7 mars, 3 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park
Academy
16 oktober, 17 oktober, Best Western, Bromma
+Visa fler