Bättre affärer med POS- och kundkortsdata

Datum ej satt

Så optimerar du användandet av POS- och kundkortsdata

När flera av dagligvarukedjorna delar POS- och kundkortsdata kan leverantörerna få tillgång till snabb och detaljerad information om konsumentens köpbeteende. Men för att kunna utnyttja informationen krävs kunskap!

Hur har ”ekosystemet” för marknadsinformation förändrats de senaste tio åren?

Vad är nyttan med POS- och kundkortsdata?

Vilka olika analysmöjligheter öppnar sig med POS- och kundkortsdata?

Hur kan leverantörerna använda informationen för att förstå konsumentens köpbeteende och utveckla sin och kedjornas verksamhet?

För att skapa förutsättningar för bättre affärer genom ett optimalt användande av POS- och kundkortsdata har DLF Academy tagit fram en ny skräddarsydd kurs i samarbete med Marketing Clinic. Kursen genomförs delvis på engelska.

Efter kursen kommer du att bli bättre på att värdera om och i vilken utsträckning företaget ska investera i POS- och kundkortsdata. Men framför allt kommer du att bli bättre på att använda POS- och kundkortsdata för att skapa bättre affärer!

Läs mer nedan och hämta en detaljerad kursbeskrivning här!

KURSLEDARE

Bo Ekström och Marie Anderson

Kursen leds av Bo Ekström, Senior Advisor på Marketing Clinic, i samarbete med Marie Anderson, Senior Advisor på Marketing Clinic.

Ämnesområden

– Hur har tillgången på marknadsinformation i Sverige förändrats de senaste tio åren och vad innebär detta för leverantörerna?
– Marknadsinformationen som dagligvarukedjorna levererar kostar ofta pengar och kräver personella resurser, men vad är affärsnyttan för leverantören?
– Vad är POS-data och hur kan den användas?
– Vad ska man tänka på när man analyserar POS-data och hur tillförlitlig är denna data?
– Hur skiljer sig POS-data mellan de olika kedjorna?
– Vilka olika typer av analysverktyg för POS-data finns det?
– Hur kan leverantörerna använda POS-data för att skapa tillväxt och lönsamhet för sina kunder och för sig själva?
– Vad är kundkortsdata och hur den kan användas?
– Vad ska man tänka på när man analyserar kundkortsdata och hur tillförlitlig är denna data?
– Hur skiljer sig kundkortsdata mellan de olika kedjorna?
– Hur kan leverantörerna använda kundkortsdata för att skapa tillväxt och lönsamhet för sina kunder och för sig själva?
– Vad kan vi lära av utvecklingen i Storbritannien där man jobbat med kundkortsdata i mer än tio år?

Målgrupp

Kursen vänder sig i första hand till säljledning, personer med affärskontakt med kedjornas inköp och sortiment, personer som analyserar köpbeteende och personer som köper in marknadsinformation.

FAKTA

Bättre affärer med POS- och kundkortsdata

Datum ej satt

Academy
22 november, FULLBOKAT! Orkla Foods Sverige, Malmö
DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Stockholm
Innoday
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm

Event

DLF-lunch
1 februari, Operaterassen, Stockholm
Innoday
21 mars, Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
16 maj, Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Kunskap

Restaurang
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Restaurang
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
Dagligvaruhandel
Kundprofiler
+Visa fler

Academy

Academy
22 november, FULLBOKAT! Orkla Foods Sverige, Malmö
+Visa fler