Pilar

Prissättning för ökad lönsamhet

Bli bättre på lönsam prissättning!

En av de största utmaningarna för en dagligvaruleverantör är att få betalt för de mervärden som man erbjuder.

Under detta heldagsseminarium får ni lära er hur ni kan utveckla er prissättning och tjäna mer pengar. Seminariet, som är skräddarsytt exklusivt för DLFs medlemmar, är mycket uppskattat.

Under dagen går vi igenom hur man skapar en vidareutvecklad prisstrategi, hur man kan prissätta utifrån konsumenternas betalningsvilja, hur man kan bygga en mer lönsam rabattstruktur för kunderna och vilka steg man bör ta för att lyckas.

Föreläsningsmoment varvas med övningar under hela dagen.

img28

KURSLEDARE

Per Högberg

Kursen leds av Per Högberg, Grundare och Senior Partner på PriceGain.

Agenda

Introduktion till prissättning

  • Varför utveckla sin prissättning? Prissättningens påverkan på lönsamheten.
  • Förhandlingssituationen – hur undviker vi att vi ger bort våra mervärden?

Prissätta utifrån betalningsvilja istället för kostnaderna

  • Varför ska vi prissätta utifrån marknaden och inte kostnaderna?
  • Hur ska vi prisdifferentiera våra erbjudanden?
  • Hur kan vi ta reda på vad konsumenterna faktiskt vill betala?
  • Kan man optimera priserna så att både omsättning, lönsamhet och antal sålda varor ökar trots att det genomsnittliga priset är oförändrat?
  • Kan jag ta reda på priset och vilken lönsamhet jag kommer att få innan jag lägger ner tid och kostnader för att ta fram en ny produkt?
  • Hur prissätter man gentemot EMV?

Rabatter till kunderna (grossisterna)

  • Hur kan vi utveckla vår rabattstruktur?
  • Vilka incitament skall vi ge till våra kunder och hur belönar vi dessa? Pris efter prestation istället för råvarupriser
  • Hur mäter vi och följer upp kundernas prestationer?

Vägen mot ökad lönsamhet

  • Hur får vi med oss vår egen organisation i förändringsarbetet?
  • Hur får vi med oss våra kunder och handlarna?
  • Vilka hinder måste vi ta oss förbi för att lyckas?
  • Sälja lönsamhet istället för rabatter och volym

Målgrupp

I första hand VD, marknads-, försäljnings- och ekonomidirektörer samt övriga funktioner i ledningsgruppen.

money-767778_1920

FAKTA

Prissättning för ökad lönsamhet

Datum: meddelas senare

Plats: meddelas senare

Pris: 4 900 kr exkl moms.

Hej DLF,

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender samt utvalda nyheter från dagligvarauhandeln m.m!


.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

Academy

Introduktion till dagligvarubranschen

Öppen för alla
13 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm

Category Management – Grundutbildning

Öppen för alla
5 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park

Category Management Fördjupning

Öppen för alla
18 oktober, 19 oktober, Steningevik, Märsta
+ Visa fler

Events

Mötesplats
5 oktober, Vinterträdgården, Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
24 november, Operaterassen, Stockholm
Mötesplats
15 mars, NOTERA DATUMET! Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • Orkla Foods
  • Lantmannen Unibake
  • sbk
  • essity_logo
  • triumflogo_gif
  • Continental Bakeries NY
noodles-560657_1920

Varugrupps­rapport från GfK

KPI-rapporten (för 2016) innehåller fakta från över 150 varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Kunskap

Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
+Visa fler
girl-pink-trolley

Introduktion till dagligvarubranschen

13 september 2017, kl. 9.30 – 16.30
Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm

Läs mer

Academy

Öppen för alla
13 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Öppen för alla
5 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park
Öppen för alla
18 oktober, 19 oktober, Steningevik, Märsta
+Visa fler
coop-konsum-interior-medarbetare-002

DLF Kundprofiler – Coop

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla