binary1

Bättre affärer med POS- och kundkortsdata

16 november 2017, kl 9.30 – 17.00
Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm

Anmälan

Så optimerar du användandet av POS- och kundkortsdata

När flera av dagligvarukedjorna delar POS- och kundkortsdata kan leverantörerna få tillgång till snabb och detaljerad information om konsumentens köpbeteende. Men för att kunna utnyttja informationen krävs kunskap!

Hur har ”ekosystemet” för marknadsinformation förändrats de senaste tio åren?

Vad är nyttan med POS- och kundkortsdata?

Vilka olika analysmöjligheter öppnar sig med POS- och kundkortsdata?

Hur kan leverantörerna använda informationen för att förstå konsumentens köpbeteende och utveckla sin och kedjornas verksamhet?

För att skapa förutsättningar för bättre affärer genom ett optimalt användande av POS- och kundkortsdata har DLF Academy tagit fram en ny skräddarsydd kurs i samarbete med Marketing Clinic. Kursen genomförs delvis på engelska.

Efter kursen kommer du att bli bättre på att värdera om och i vilken utsträckning företaget ska investera i POS- och kundkortsdata. Men framför allt kommer du att bli bättre på att använda POS- och kundkortsdata för att skapa bättre affärer!

Läs mer nedan och hämta en detaljerad kursbeskrivning här!

diary-147191

Kursledare

Bo Ekström och Marie Anderson

Kursen leds av Bo Ekström, Senior Advisor på Marketing Clinic, i samarbete med Marie Anderson, Senior Advisor på Marketing Clinic.

Ämnesområden

– Hur har tillgången på marknadsinformation i Sverige förändrats de senaste tio åren och vad innebär detta för leverantörerna?
– Marknadsinformationen som dagligvarukedjorna levererar kostar ofta pengar och kräver personella resurser, men vad är affärsnyttan för leverantören?
– Vad är POS-data och hur kan den användas?
– Vad ska man tänka på när man analyserar POS-data och hur tillförlitlig är denna data?
– Hur skiljer sig POS-data mellan de olika kedjorna?
– Vilka olika typer av analysverktyg för POS-data finns det?
– Hur kan leverantörerna använda POS-data för att skapa tillväxt och lönsamhet för sina kunder och för sig själva?
– Vad är kundkortsdata och hur den kan användas?
– Vad ska man tänka på när man analyserar kundkortsdata och hur tillförlitlig är denna data?
– Hur skiljer sig kundkortsdata mellan de olika kedjorna?
– Hur kan leverantörerna använda kundkortsdata för att skapa tillväxt och lönsamhet för sina kunder och för sig själva?
– Vad kan vi lära av utvecklingen i Storbritannien där man jobbat med kundkortsdata i mer än tio år?

Målgrupp

Kursen vänder sig i första hand till säljledning, personer med affärskontakt med kedjornas inköp och sortiment, personer som analyserar köpbeteende och personer som köper in marknadsinformation.

Svarttavla

Fakta

Bättre affärer med POS- och kundkortsdata

Datum: 16 november 2017 kl. 9.30 – 17.00
Plats: Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm
Pris: 2 750 kr exkl moms

Hej DLF,

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender samt utvalda nyheter från dagligvarauhandeln m.m!


.
*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla

Academy

Introduktion till dagligvarubranschen

Öppen för alla
13 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm

Category Management – Grundutbildning

Öppen för alla
5 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park

Category Management Fördjupning

Öppen för alla
18 oktober, 19 oktober, Steningevik, Märsta
+ Visa fler

Events

Mötesplats
5 oktober, Vinterträdgården, Grand Hôtel, Stockholm
DLF-lunch
24 november, Operaterassen, Stockholm
Mötesplats
15 mars, NOTERA DATUMET! Stockholm Waterfront Congress Centre
Årsmöte
17 maj, NOTERA DATUMET! Berns Salonger, Stockholm
+Visa fler

Ett urval av dlf:s medlemsföretag

  • Kockens
  • Jacobs_Douwe_Egberts.svg
  • essity_logo
  • Tredo
  • Danone
  • logo29-2x
noodles-560657_1920

Varugrupps­rapport från GfK

KPI-rapporten (för 2016) innehåller fakta från över 150 varugrupper nedbrutet på ett tjugotal kedjor.

Läs mer

Kunskap

Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Dagligvaruhandel
Rapporter
Dagligvaruhandel
Marknads­information
Restaurang
Marknads­information
Dagligvaruhandel / Restaurang
Rapporter
+Visa fler
girl-pink-trolley

Introduktion till dagligvarubranschen

13 september 2017, kl. 9.30 – 16.30
Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm

Läs mer

Academy

Öppen för alla
13 september, Concept Centre, GS1 Sweden, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm
Öppen för alla
5 oktober, Englundavägen 4, Solna Business Park
Öppen för alla
18 oktober, 19 oktober, Steningevik, Märsta
+Visa fler
coop-konsum-interior-medarbetare-002

DLF Kundprofiler – Coop

Läs mer

DLF News

Hej DLF,

.

Jag vill börja prenumerera på DLF News och få nyheter om intressanta rapporter, trender och utvalda nyheter från dagligvaruhandeln!

*Prenumerationen är kostnadsfri och öppen för alla